Sökning: "Jämställdhetsarbete"

Visar resultat 11 - 15 av 400 uppsatser innehållade ordet Jämställdhetsarbete.

  1. 11. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lillsebbas; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderböcker; Förskola; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER

  2. 12. "Åh, har pappa flätat?" : Förskollärares erfarenheter av att motverka missgynnande könsnormer utifrån normkritisk pedagogik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Holmgren; Elina Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; könsnormer; makt; jämställdhetsarbete; likvärdighet; förskola.;

    Sammanfattning : Utifrån ett normkritiskt ramverk med fokus på rådande könsnormer bidrar föreliggande studie med kunskap om förskollärares erfarenheter av att upptäcka och motverka missgynnande könsnormer i förskolan. Arbetet synliggör även utmaningar som förskollärare upplever i arbetet med normkritisk pedagogik. LÄS MER

  3. 13. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 14. Positiv särbehandling i svensk rätt - Granskad i ljuset av EU-rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Erica Dahlskog; Mia Lindbäck; [2023]
    Nyckelord :Positiv särbehandling; Diskrimineringsundantag; Likabehandling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett aktivt jämställdhetsarbete i Sverige är någonting som är ytterst aktuellt i samhället i stort idag, som har varit aktuellt tidigare och som är aktuellt fram till dess att jämställdhet är uppnått. I det samhälleliga jämställdhetsfrämjande arbetet innehar arbetsmarknaden en betydande roll för hur normstrukturen vad gäller exempelvis könsfördelning och därmed även hur maktbalansen könen emellan ser ut. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares jämställdhetsarbete kopplat till olika generationer

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jonna Carlsson; Kautto Josefin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER