Sökning: "JOURNALISTISKA FRÅGOR"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden JOURNALISTISKA FRÅGOR.

  1. 1. Publicitetsregler för syns skull? : En kvalitativ intervjustudie om svenskliverapportering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Natalie Silfverberg; Oskar Waltin; [2023]
    Nyckelord :journalistik; medieformat; medieetik; publicitetsregler;

    Sammanfattning : Den journalistiska yrkesrollen har som grund att förhålla sig och efterleva de yrkesetiskareglerna, men även de publicistiska reglerna. Hur man efterlever dem i det skrivande formatetär tidigare beforskat, men inom liveformatet saknas forskning. Liveformatet har en rad olikautmaningar kontra den skrivande journalistiken. LÄS MER

  2. 2. Influencerjournalistik, Bu eller Bä? : En kvalitativ textanalys av Margaux Dietz Youtubeserie Partitempen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Kilhage; Kristin Ogarp; [2023]
    Nyckelord :Communication; Journalistic ideals; Framing theory; Influencer; Journalism; Margaux Dietz; Partitempen; Qualitative text analysis; Kommunikation; Journalistiska ideal; Gestaltningsteorin; Influencer; Journalistik; Margaux Dietz; Partitempen; Kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studien undersöker om influencern Margaux Dietz följer de journalistiska idealen sanning, objektivitet och noggrannhet samt huruvida hon gestaltar sina intervjuobjekt likvärdigt i säsong 2 av Youtubeserien Partitempen där hon intervjuar Sveriges partiledare. Som influencer har Dietz varken juridiskt ansvar eller någon publicist som kvalitetsgranskar hennes innehåll vilket kan resultera i att subjektiva budskap och felaktig information sprids. LÄS MER

  3. 3. Stockholm fashion week, a fashion week for everyone? : A qualitative study that compares how the news articles and fashion-related articles depict Stockholm fashion week.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Viktor Sjöberg Nehlin; [2022]
    Nyckelord :Fashion; Fashion week; Sustainability; Stockholm fashion week; Mode; Modevecka; Hållbarhet; Stockholm modevecka;

    Sammanfattning : With Stockholm fashion week being the largest fashion event in Sweden each fall, there are many expectations on how the event is being handled, from individuals within the industry and non-industry individuals as well. However, with the various societal and global issues that are connected to the fashion industry, such as negative environmental consequences, poor labor conditions in the manufacturing stage and the somewhat dubious natures that models have to endure. LÄS MER

  4. 4. Mina dagar här är räknade : en kvalitativ studie om journalister och lagen om anställningsskyddd

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alicia Svärd Hernquist; Hannah Lindvall; [2021]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven av Alicia Svärd Hernquist och Hannah Lindvall i fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Uppsatsens titel är “Mina dagar här är räknade” och skrevs under vårterminen 2021 i delkurs 4, Uppsats. LÄS MER

  5. 5. Digital Storytelling - otydligt, men efterfrågat! : En kvalitativ studie i vad man inom den journalistiska branschen avser med Digital Storytelling, samt vilka kompetenser som anses viktiga för det digitala berättandet.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Henrik Edsenius; [2020]
    Nyckelord :Digital Storytelling; Kompetens; Journalistik; Audiovisuell; Konvergens;

    Sammanfattning : Syftet   med   denna   studie   är   att   skapa   en   bild   av   vad   man   inom   den   journalistiska   branschen  avser   med   digital   storytelling,   samt   vilka   egenskaper   och   kompetenser   som   värderas   och  anses   viktiga   för   att   kunna   jobba   med   digitalt   berättande   inom   denna   bransch.   Förhoppningen  med   undersökningen   är   att   generera   fördjupade   kunskaper   inom   området   som   kan   ligga   till  grund   för   vidare   utveckling   av   såväl   begreppet   digital   storytelling   som   förståelse   för   det  digitala   berättandet. LÄS MER