Sökning: "publicitetsregler"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet publicitetsregler.

  1. 1. Publicitetsregler för syns skull? : En kvalitativ intervjustudie om svenskliverapportering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Natalie Silfverberg; Oskar Waltin; [2023]
    Nyckelord :journalistik; medieformat; medieetik; publicitetsregler;

    Sammanfattning : Den journalistiska yrkesrollen har som grund att förhålla sig och efterleva de yrkesetiskareglerna, men även de publicistiska reglerna. Hur man efterlever dem i det skrivande formatetär tidigare beforskat, men inom liveformatet saknas forskning. Liveformatet har en rad olikautmaningar kontra den skrivande journalistiken. LÄS MER

  2. 2. Namnpublicering på kända personer i svenska kvällstidningar : En kvantitativ studie om namnpublicering av kända personer som begått eller blivit utsatta för brott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Magdalena Avramovic; Julia Persson; [2023]
    Nyckelord :Aftonbladet; Expressen; kända personer; namnpublicering; publicitetsregler; skandaljournalistik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur namnpubliceringar bland kända personer som har begått eller blivit utsatta för brott ser ut i de två kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen under åren 2019-2023, med avgränsning från 1 januari 2019 till 31 oktober 2023. Studiens material består endast av artiklar från de två kvällstidningarna. LÄS MER

  3. 3. Den enes död, podcastens bröd : en kvalitativ analys av hur true crime-podcasts framställer mordet på Tove

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vera Norberg Persson; Elvira Jansson; [2023]
    Nyckelord :true crime; podcasts; pressetik; medieetik; kriminaljournalistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur brottsoffer, förövare och vittnen framställs i svenska true crime-poddar av aktörerna public service, kvällstidning och en självständig aktör. Vidare diskuteras hur press- och medieetik utmanas av poddar om true crime. LÄS MER

  4. 4. "No cheering in the press box" : En kvalitativ intervjustudie av hur sportjournalister hanterar lagsympatier i sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Annika Alin; Rebecka Strand; [2013]
    Nyckelord :Lagsympatier; sportjournalist; sportjournalistik; objektivitet; subjektivitet; supporter;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi hur sportjournalister hanterar lagsympatier i sin yrkesroll och hur den oskrivna regeln ”no cheering in the press box” följs i praktiken. Vi har genomfört 17 kvalitativa samtalsintervjuer med sportjournalister som bevakar fotboll och ishockey från rikstäckande medier i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Secured credit law in Sweden - An analysis of the potential for a new regime in light of Canadian law and the European DCFR

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sofie Bjärtun; [2012]
    Nyckelord :Secured Credit Law; Comparative Law; Property Law; Canadian law; DCFR; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Present Swedish law concerning security over movable assets is largely based on case law and legal literature, with some statutory intervention. Although the principal form of security is the possessory pledge, various security devices are used in practice, pursuant to legislative introductions of separate registration systems (e.g. LÄS MER