Sökning: "Könsnormer Astrid Lindgren"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Könsnormer Astrid Lindgren.

  1. 1. "Bra litteratur ger barnet en plats i världen och världen en plats i barnet - Astrid Lindgren" : En kvalitativ studie om pedagogers genusmedvetenhet i val av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Oddmar Bergen; Lovisa Reimertz; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; normer; högläsning; stereotypiska könsnormer;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan (2018) beskriver att förskolan ska arbeta med att motverka stereotypiska könsnormer, alla barn ska vara inkluderade samt att det ska vara jämställt mellan könen (s. 5–6). LÄS MER

  2. 2. ”För man får va som man vill” : Barns uppfattning om könsroller utifrån högläsning och diskussion om Mio min Mio av Astrid Lindgren och Snäll av Gro Dahle och Svein Nyhus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linda Högkvist; [2014]
    Nyckelord :Gender; genderroles; children´s literature; Genus; könsroller; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Som medmänniskor och i lärarprofessionen anser jag att vi måste ha en bra förståelse för genus, då det påverkar vår pedagogiska grundsyn och hur vi är som människor. För att kunna utmana könsnormer på ett konstruktivt sätt menar jag att vi måste förstå vad barnen har för syn på genus och tankar om skillnader mellan pojkar och flickor ur jämställdhetssynpunkt. LÄS MER