Sökning: "KERSTIN HANSSON"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden KERSTIN HANSSON.

  1. 1. Skydds- och riskfaktorer vid övergången mellan grundskola och gymnasiet : En studie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kerstin Hansson; Annica Tapper; [2019]
    Nyckelord :Elever i behov av stöd; lärande; riskfaktorer; skyddsfaktorer; övergångar grundskola-gymnasiet;

    Sammanfattning : Övergångar mellan olika skolformer är komplexa och berör elever, föräldrar och lärare. Elevernas egna uppfattningar om övergångar har inte hörts i så stor omfattning varken i media eller i forskningsstudier. LÄS MER

  2. 2. Kommunala skolchefers syn på sitt inflytande över den lokala skolutvecklingen

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kerstin Hansson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vem ser barnen? En rättsvetenskaplig uppsats om barn till intellektuellt funktionshindrade föräldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kerstin Hansson; [2010]
    Nyckelord :Socialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är ett examensarbete i juris kandidatprogrammet. Uppsatsen är skriven inom områdena familjerätt och socialrätt. Syftet med uppsatsen är att synliggöra och studera den eller de konflikter som kan uppkomma mellan barnens och föräldrarnas rättigheter, gällande barn som har intellektuellt funktionshindrade föräldrar. LÄS MER

  4. 4. Lärarkompetens-En studie av elevers uppfattningar om lärarkompetensens olika delar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kerstin Englund; Peter Hansson; [2007]
    Nyckelord :bedömning; dialog; empati; kommunikation; kompetens; lärarrollen; makt; matematik; relation;

    Sammanfattning : Den ändrade synen på lärarrollen i samhället skapar andra förväntningar på lärarens kompetens. Syftet med undersökningen är att ge insikter om elevers förväntningar gällande kompetensen hos lärare. LÄS MER

  5. 5. Fonologi och grammatik i det syntagmatisk-paradigmatiska skiftet - en longitudinell fallstudie av två små barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Kerstin Håkansson; [2007]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : För att förstå avvikande språkutveckling krävs detaljerad kunskap om typisk språkutveckling. Att känna till likheter och skillnader mellan typisk och avvikande språkutveckling kan möjliggöra förbättrad diagnostisering och behandling av barn med språkstörning. LÄS MER