Sökning: "Konsumentbeteende"

Visar resultat 31 - 35 av 726 uppsatser innehållade ordet Konsumentbeteende.

  1. 31. Konsumentbeteende inom mode under en tid av hög inflation : En kvalitativ studie som utforskar modekonsumenters upplevda värde och engagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emilia Lindsjöö; Jennifer Pithyou; [2023]
    Nyckelord :Fashion; Consumer Behavior; Buyer Journey; Involvement; Perceived Value; Mode; konsumentbeteende; köpresa; engagemang; upplevt värde;

    Sammanfattning : I kontexten av ekonomiska förändringar har skiftande konsumentbeteenden betydelse. Ett exempel är att den höga inflationen i Sverige har medfört ett förändrat konsumentbeteende gällande behov och köp av icke-nödvändiga varor som modeprodukter. LÄS MER

  2. 32. Influential Factors in determining Electric Vehicle Charging Sales in kWh

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Isabelle Bergentoft; Eloïse Friberg; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicle charging; Consumer behavior; Electric vehicle market; Multiple regression analysis; Macroeconomics; Volume of sales in kWh; Laddning av elfordon; Konsumentbeteende; Marknad för elfordon; Multipel regressionsanalys; Makroekonomi; Försäljningsvolym i kWh;

    Sammanfattning : This study investigates the underlying factors driving OKQ8’s electric vehicle charging sales in kWh and aims to understand their customers better by identifying the factors that impact sales in the electric vehicle charging market. The study focuses on transactions from 17 OKQ8 stations in Sweden and Denmark, from July 1st, 2022, to February 28th, 2023, categorized into five distinct subgroups based on similar attributes. LÄS MER

  3. 33. Finfluencers och Gen Z : En kvalitativ studie av hur finfluencers kan påverka den digitala generationens investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Felix Lindström; Wilhelm Seilitz; [2023]
    Nyckelord :Finfluencer; konsumentbeteende; influencer marketing; eWOM; Gen Z;

    Sammanfattning : I takt med att internet växer sig större och större blir influencers en del av vardagen för många unga och de inriktar sig på många olika områden. Syftet med denna studie var att undersöka hur Gen Z upplever att deras investeringsbeslut kan bli påverkade av finansiella influencers, även kallat finfluencers. LÄS MER

  4. 34. Hur kan resistens i varuflödeskedjan förbättra servicegraden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Jakobsson; Therese Issa; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varuflödeskedjor har efter covid-19 pandemins utbrott upplevt stora störningar i flödet.Dagligvaruhandeln fick erfara extrema konsumentbeteende som innebar bunkring ochpanikköp. Dessutom kombinerades detta med råvarubrist och långa ledtider hos leverantörersom ledde till stora förseningar. Detta medförde även en försämrad servicegrad. LÄS MER

  5. 35. Ja, jag ville köpa den där tröjan – vad då, då? : En kvalitativ studie om faktorer vid köpbeslut av mode och kläder utifrån hållbar konsumtion, TikTok och marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Valéry Belvroy; Frida Johansson Blomberg; [2023]
    Nyckelord :consumer buying process; purchasing decisions; sustainable consumption; TikTok; marketing; platform logic; cognitive dissonans; attitude-behavior gap;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien undersöker hur marknadsföring på TikTok påverkar konsumenters köpbeslutsprocess och köpbeslut – med särskilt fokus på konsumtion av mode och kläder. Vidare vill den här studien klargöra för de faktorer som driver konsumenter att bryta sina uttalade värderingar och intentioner under köpbeslutsprocessen i förhållande till hållbarhetsaspekterna. LÄS MER