Sökning: "Kulturell anpassning"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden Kulturell anpassning.

  1. 11. Samisk turism : en studie om samiska turistföretagares syn på samisk turism

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Caroline Bark; Klara Flygare; [2023]
    Nyckelord :samisk turism; urfolksturism; kulturell känslig ekoturism; turistblick; disneyfiering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks samiska turistföretagares motiv till att ägna sig åt samisk turism, samt vad de anser vara viktigt för att turismen ska utvecklas i en positiv riktning. Det undersöks genom att knyta ihop teorier gällande urfolksturism, med resultat från intervjuer med sex olika samiska turistföretagare. LÄS MER

  2. 12. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER

  3. 13. Reklamens möjligheter: Strategisk anpassning av kommunikation i det interkulturella samhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Annie Grentzmann; Amalie Sofie Løfberg Nyholm; [2023]
    Nyckelord :Intercultural communication; advertising; semiotic resources; multimodal analysis; cultural religious identification; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utforska interkulturell kommunikation i reklam och vill således bidra till fältet strategisk kommunikation genom att närmare undersöka en reklamkampanj i en svensk-muslimsk kontext för att analysera om den är interkulturellt anpassad utifrån en mångkulturell svensk kontext. Tidigare forskning inom fältet interkulturell kommunikation i reklam antar huvudsakligen ett statiskt perspektiv på kultur och kulturell identitet samt har gjorts i en global kontext där kultur ses som något nationellt förankrat. LÄS MER

  4. 14. Ekonomistyrning som ett verktyg i omställningen mot cirkulär ekonomi. En fallstudie av två större företag inom tillverkningsindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Blomqvist; Camilla Rinman; [2022-09-07]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; ekonomistyrning; tillverkningsindustri;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Samhället förbrukar mer resurser än vad som är hållbart. Cirkulär ekonomi (CE) ses som en lösning på detta problem genom att resursanvändning frikopplas från ekonomisk tillväxt, och blir då ett medel för att uppnå social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 15. E-health usage and experiences among physiotherapists in Sweden : a pilot survey

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Emma Johansson; Jill Sikström; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; mobile apps; sensors; video consultation; websites; attitudes; rehabilitation;

    Sammanfattning : Background: The endeavour for more effective and personalised health care requires exploration and implementation of new methods. Digital technology solutions may offer increased accessibility and efficiency and have already been proven to be both time- and cost-effective. LÄS MER