Sökning: "Kunskapsredovisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Kunskapsredovisning.

  1. 1. Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lindblom; Camilla Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Elever med dyslexi i provsituation; logoped; Skolans profession; Anpassningar; Nationella prov;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera professionens rekommenderade anpassningar för elever med dyslexi i relation till provsituationer i skolan. Studien genomfördes för att finna kunskap om detta ämne eftersom tidigare forskning saknades. Utgångspunkten i studien är Rawls teori om rättvisa samt begreppen likvärdighet och jämlikhet. LÄS MER

  2. 2. Muntlig framställning i svenskundervisning : pojkar och flickors attityder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anaam Alobaidi; Juliana Brito Moreira; Amina Dedovic; [2019]
    Nyckelord :muntlig framställning; könsskillnader; attityder; svenskundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Inledning I skolans styrdokument lyfts muntlig framställning fram i svenskämnets centrala innehåll och utgör en väsentlig del av svenskundervisningen. Elever ska genomföra en betydande del av sin kunskapsredovisning genom olika former av muntliga presentationer i skolan. LÄS MER

  3. 3. Elevers självrapporterade studieteknik vid kunskapsredovisningstillfällen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emanuel Rundkvist; [2016]
    Nyckelord :Kunskapsredovisning; Studieteknik; Kognitivastrategier; Självregleratlärande;

    Sammanfattning : Den här studien beskriver ett tillvägagångssätt för att mäta elevers studieteknik genom att använda ett datoriserat system för insamling av data under provtillfällen. Den använder enkäter som metod och baseras på idéer om självreglerat lärande och kognitiva lärstrategier. LÄS MER

  4. 4. "Vad sa jag och vad sa du?" : Högstadielärares upplevelser av att undervisa elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Blomberg; Hanna Holmqvist; Anna Södergren; [2016]
    Nyckelord :Språkstörning; anpassning av undervisning; lärare; skolsvårigheter; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka lärares upplevelser av hur det är att arbeta med elever med språkstörning. I juni 2016 publicerades en utredning där det framkom att måluppfyllelsen för elever med språkstörning är låg och att lärares kunskap om diagnosen är bristfällig. LÄS MER

  5. 5. Digital mediekompetens i skolutveckling och lärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Per-Håkan Jonestrand; [2010]
    Nyckelord :Digital mediekompetens; KK-stiftelsen; Lärarutbildning; Media; Konstruktivism; Skolutveckling; Socialkonstruktivism; Ung Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet är att försöka förstå vilka och teoretiskt belysa hur elever och lärarstudenter har lärt sig att behärska och utvecklat digitala mediekompetenser och -färdigheter. Undersökningsmetoden är källanalys och deltagande observation av tre genomförda skolutvecklingsprojekt i temagruppen Film och medier i lärarutbildning och skolutveckling inom Ung Kommunikation under tidsperioden hösten år 2007 till och med våren år 2009. LÄS MER