Sökning: "Kvalitativa intervjuer yrkesval"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden Kvalitativa intervjuer yrkesval.

  1. 11. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 12. “Ensamma eldsjälar, diffusa rollbeskrivningar och otydliga regelverk” : Studie- och yrkesvägledares syn på förutsättningar för arbetet med jämställdhet och könsfördelning på de gymnasiala yrkesprogrammen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Näsström; Michaela Säll; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra studie- och yrkesvägledares förutsättningar i arbetet med jämställdhet kopplat till elevers studie- och yrkesval.Arbetar studie- och yrkesvägledare med detta och i så fall, hur? Vi frågar oss också vilka hinder respektive möjligheter ser studie- och yrkesvägledare i jämställdhetsarbetet. LÄS MER

  3. 13. Socialt bagage, individers resonemang kring sitt yrkesval

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emily Aronsson; [2021]
    Nyckelord :yrkesval; resonemang; processer; klass; kön; ålder;

    Sammanfattning : Att välja yrke kan vara ett val kantat av obeslutsamhet i kombination av yttre påverkansfaktorer och bakomliggande sociala processer. Att välja yrke är något alla människor kommer att stå inför någon gång men varför valet tas kan ibland vara väldigt oklart eller helt naturligt. LÄS MER

  4. 14. Att samordna samverkan mellan skola och arbetsliv : En kvalitativ studie om skola-arbetslivsutvecklare som samordningsfunktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Wallman; Annika Emilsson; [2021]
    Nyckelord :politisk förankring; samordnare; samverkan; skola och arbetsliv; valkompetens;

    Sammanfattning : Både rapporter och tidigare forskning har synliggjort att generella vägledningsinsatser inom ramen för samverkan mellan skola och arbetsliv är betydelsefulla för att stärka elevers valkompetens. Vad som synliggörs är att insatserna behöver samordnas, vilket medför att en samordningsfunktion efterfrågas. LÄS MER

  5. 15. Tidig studie- och yrkesvägledning på grundskolor : En kvalitativ studie om hur tidig vägledning kan främja elevers framtida yrkesval och skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ariba Söderholm Poli; [2021]
    Nyckelord :Tidig vägledning; mentala kartor; valkompetens; livslång karriärutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vikten av att implementera tidig studie- och yrkesvägledning i tidigt skede på grundskolor för att främja elevers framtid inom studier och yrkesval. Då detta anses som hela skolans ansvar valde jag att undersöka olika befattningar på grundskolor i kommuner både utanför och i Stockholm. LÄS MER