Sökning: "Läroplan för förskolan Lpfö-98"

Visar resultat 6 - 10 av 122 uppsatser innehållade orden Läroplan för förskolan Lpfö-98.

  1. 6. En kvalitativ studie : pedagogers uppfattningar om TAKK i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andy Lust; Matilda Roslund; [2019]
    Nyckelord :takk; tecken; stöd; pedagogers uppfattningar; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I denna text kommer vi ta del av tecken som stöd (TAKK) vilket är ett komplement för de människor som är i behov av något slags alternativt kommunikationsstöd. Det grundas i begreppet språk och det innebär flera olika kommunikationsvägar exempelvis teckna, dansa, tala, skriva. I förskolans läroplan (Lpfö 98 rev. 2018, s. LÄS MER

  2. 7. Den förgivettagna miljön : diskurser kring inne- och utemiljön i två läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Lundkvist; Christina Mannesson; [2019]
    Nyckelord :förskolan; läroplaner; diskursanalys; utevistelse; innemiljö;

    Sammanfattning : Syfte: att genom närläsning och analys undersöka och jämföra hur miljön, det vill säga ute- och innemiljön, skrivs fram i förskolans läroplan från 1998 och 2018. Metod: Utifrån vårt intresse fär närläsning och analys av förskolans läroplan med fokus på utemiljön, valde vi att använda oss av textanalys i form av diskursanalys som teori och metod. LÄS MER

  3. 8. Hur pedagoger hanterar flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ekaterina Wiklund; [2019]
    Nyckelord :Mångkulturell förskola; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98) ska förskolan sträva efter att arbeta språkutvecklande och stimulerandepå både svenska och andra modersmål som förekommer i barngruppen. Samtidigt ger inte Lpfö 98 någrakonkreta förslag för hur pedagogerna ska arbeta med detta mål. LÄS MER

  4. 9. Ingen hållbar utveckling, ingen framtid : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och arbetar med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Derice Shumilov Susoho; Edris Tabibian; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie hade i syfte att undersöka hur förskollärare beskriver och arbetar kring hållbar utveckling utifrån förskolans läroplan samt hur de förhåller sig till barns delaktighet i hållbarhetsfrågor i förskolan. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod där åtta verksamma förskollärare deltog i semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares syn på högläsning : Passivt lyssnade eller aktivtmedskapande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Strågefors; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; språkutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolans läroplan anger att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling, samt ansvara för att de utvecklar ett intresse för skriftspråket och för bilder och texter. Forskning visar dessutom på goda samband mellan regelbunden och medveten högläsning, och på barns utvecklande av sitt ordförråd och sin förmåga att återberätta texter. LÄS MER