Sökning: "Läroplan för förskolan Lpfö-98"

Visar resultat 11 - 15 av 122 uppsatser innehållade orden Läroplan för förskolan Lpfö-98.

  1. 11. Framtidens miljöhjältar : En undersökning av hur Skolverkets läroplan igenkänns i barns uttryck kring miljö- och hållbarhetsfrågor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Isabelle Almquist; Ellen Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education for Sustainable Development; ECESD; miljöfrågor; förskolan; Lpfö 98; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : I denna C-uppsats presenteras en kvalitativ fallstudie där barns sätt att uttrycka sig i miljöfrågor undersöks. Studien behandlar även barnens relation till naturen. För detta ändamål har fem barn ur en förskolegrupp intervjuats. LÄS MER

  2. 12. "Är det verkligen verkligt inflytande?" : En analys av förskollärares beskrivningar av inflytandearbete i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Olivia Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Children’s influence; planned activity; preschool; preschool teacher; discourse theory; Barns inflytande; planerad aktivitet; förskola; förskollärare; diskursteori;

    Sammanfattning : Demokrati och barns inflytande är en central del av Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2016). Trots att detta är relevant visar tidigare forskning att styrdokumentet saknar utförlig beskrivning för hur demokratiuppdraget ska genomföras i praktiken. LÄS MER

  3. 13. Introduktion av yngre barn i förskolan : En studie om förskollärares syn och erfarenheter av introduktion av yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Eidem; Ulrika Vestin; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsperson; anknytningsperspektiv; anknytningsteori; ansvarspedagog; barns behov; barns bästa; förskola; förskollärare; introduktion; inskolning; pedagog; trygghet; yngre barn.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö 98 2016) står det att barnen ska få en god introduktion i förskolan. Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om introduktion av yngre barn i förskolan. Metoden som använts i datainsamlingen är kvalitativa intervjuer av fem förskollärare som arbetar med olika introduktionsvarianter. LÄS MER

  4. 14. Vad är rimligt? : Förskollärares uppfattningar av barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Brita Klefsgård; [2018]
    Nyckelord :inflytande; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns inflytande i förskolan har fått stort utrymme i förskolans läroplan (Läroplan förförskolan Lpfö 98 2016). Där beskrivs på olika sätt hur barns intressen och behov ska utgöra grunden för det pedagogiska arbetet. LÄS MER

  5. 15. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER