Sökning: "Läsa äldre"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden Läsa äldre.

  1. 16. ”Det handlar om att öppna dörrar” : En kunskapsöversikt över hur forskningendefinierar interkulturell historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Carlsson; Nathalie Hansson; [2020]
    Nyckelord :interkulturell; historieundervisning; undervisning; inkludering; identitet; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : I ett mångkulturellt samhälle krävs en interkulturell undervisning. Syftet med vårkunskapsöversikt är att undersöka kunskapsläget inom den interkulturella undervisningen i historieämnet samt vilka möjligheter det inkluderande klassrummet ger till identitetsskapande och identitetsutveckling för alla elever som vistas i den. LÄS MER

  2. 17. Språkinriktad undervisning för elever med läsförståelsesvårigheter i grundskolan :

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Pernilla Kjellnér; Anne-Lie Wivallius; [2020]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; läsförståelsesvårigheter; poor comprehenders; läsförståelse;

    Sammanfattning : Kraven på att läsa för att lära ökar i takt med att eleverna blir äldre, vilket ställer krav på deras läsförståelse. Syftet med studien är att öka kunskaperna om lärares och speciallärares/specialpedagogers uppfattningar om språkinriktad undervisning för elever benämnda som ”poor comprehenders”. LÄS MER

  3. 18. Har språket fått mer eller mindre formella drag på 20 år? : Textanalys av två reportage skrivna av samma skribent i samma tidning.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yonna Wallén; [2020]
    Nyckelord :Textanalys; reportagetext; genreanalys; komparativ analys; läsbarhetsanalys; brukstextanalys;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om mer eller mindre formella drag kan urskiljas på 20 år genom att analysera två reportage från samma tidning med samma skribent. Reportagetexterna är från den lokala tidningen för Västanfors-Västervåla församling, som heter Mitt i livet. LÄS MER

  4. 19. En undersökning och implementering för att hitta lämpligast teknik vid e-postläsning : En jämförelse mellan Outlook Mail REST API, Gmail API och IMAP4 baserat på prestanda och säkerhet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Isac Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Outlook Mail REST API; Gmail API; IMAP4; Parsning; Java; Autentisering; Oauth2; E-post; Easit GO; Outlook Mail REST API; Gmail API; IMAP4; parsning; Java; Autentisering; Oauth2; E-post; Easit GO;

    Sammanfattning : Tekniker för att hämta e-post har sedan länge varit svåra att hantera på grund av brist på en tydlig standard. E-post kan variera i vilka headers som följer med och vilken storlek som är tillåten. De kan även vara skillnader på hur mailet är kodat vilket kan bidra till att mailet inte lyckas parsas på rätt sätt. LÄS MER

  5. 20. Sjuåriga elevers uppfattningar om läsförståelsestrategier : En kvalitativ studie om läsförståelse via lärarens högläsning i årskurs 1

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Helene Holm; [2020]
    Nyckelord :kooperativt arbetssätt; reciproka undervisningsmetoder; textsamtal;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och förstå texters budskap är en komplex process. Vid läsforskning, bådenationellt och internationellt, är läsförståelsestrategier och textsamtal väl dokumenterade ilitterära texter med äldre elever. I denna studie stod emellertid de yngre elevernasfaktatextsamtal ur ett sociokulturellt perspektiv i fokus. LÄS MER