Sökning: "Läsa äldre"

Visar resultat 6 - 10 av 96 uppsatser innehållade orden Läsa äldre.

  1. 6. Högläsningens effekter för äldre elever : En systematisk litteraturstudie om högläsning som ettdidaktiskt verktyg för årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; högstadiet; läsa högt; läsning; undervisning; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att kartlägga högläsning som ett didaktiskt verktyg för äldre elever mot bakgrund av de många goda effekter som den visats ha för yngre elever. För att kunna besvara syftet används två frågeställningar kring vilka effekter högläsningen har för äldre elever samt vilka avgörande faktorer som finns för att de goda effekterna ska uppstå. LÄS MER

  2. 7. Vad vill ni läsa? : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares syn på barns möjlighet till påverkan av valet av barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Englin Vogelpoel; Hanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Barns inflytande; barnlitteratur; barndomssociologi; barns perspektiv; agens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få inblick i förskollärares resonemang kring val av och arbetssätt med barnlitteratur på förskolan. Studien bestod av två delstudier, varav båda genomfördes genom kvalitativa samtalsintervjuer med yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 8. Hur elevers läs- och skrivförmåga påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fanny Johansson; Emma Andersson; [2022]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; reading comprehension; bilingual reading comprehension; reading comprehension strategies; Läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; mellanstadiet; flerspråkighet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur språk- och skrivsvårigheter kan påverka ett ämne som SO då detta ämne lägger stor fokus på innehållet. Det är svårt att lära sig och förstå ett innehåll i en text om du måste lägga största fokuset på att ens kunna läsa texten. LÄS MER

  4. 9. "Det är ingen rak sträcka att vandra precis" : En intervjustudie med speciallärare, specialpedagog och lärare om deras arbete med ordavkodning hos äldre elever, framgångar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt Andersson; Hanna Göthlin; [2022]
    Nyckelord :avkodningssvårigheter; lärares arbete - elevers läsflyt; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv; äldre grundskoleelever;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur speciallärare, specialpedagog och lärare beskriver att de arbetar med elever från årskurs 5 till årskurs 9 för att främja elevernas läsfärdigheter. I studien intervjuades fyra speciallärare, en specialpedagog och fem lärare om sitt arbete med äldre grundskoleelever som har svag ordavkodning. LÄS MER

  5. 10. HUR COVID-19 HAR PÅVERKAT ÄLDRE MED HÖRSELNEDSÄTTNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Bahar Hassan; Tina Sorian; [2021-10-21]
    Nyckelord :Covid-19; äldre; Pandemier; SARS; MERS; Coronavirus; epidemie; Enkät; Hörselvård; Kommunikation; older; Pandemic; epidemic; Survey; Hearing care; Communication;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19 utbröt i slutet av december 2019 i den kinesiska staden Wuhan, viruset sprids mellan människor samt mellan människor och djur. Globalt oroar sig människor att avlida av Covid-19, och det är större risk för äldre personer att drabbas hårt. LÄS MER