Sökning: "Läsande förebild"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Läsande förebild.

  1. 1. Främjande av läslust i undervisningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Kevin Iman; My Saurow; [2023]
    Nyckelord :Läslust; läsmotivation; läsfrämjande arbete; inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare arbetar med läsning i klassrummet samt vilka faktorer lärare anser är betydelsefulla för att främja läslust i undervisningen. I inledningen av arbetet beskrivs läsningens betydelse i skolan samt de bakomliggande orsakerna till varför vi har valt att undersöka ämnet. LÄS MER

  2. 2. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Folkbibliotekariens erfarenhet av den läsfrämjande metoden läsande förebilder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Hilda Lippelt; Moa Pernling; [2023]
    Nyckelord :Reading role models; reading promotion; public librarian; Läsande förebilder; läsfrämjande; folkbibliotekarier;

    Sammanfattning : Att belysa folkbibliotekariens egna erfarenheter av det läsfrämjande arbete med läsande förebilder som metod är relevant för att få en djupare förståelse för vilken betydelse arbetssättet har för att främja barns och ungas läsning. Insikt om detta kan utgöra ett underlag för utvärdering av arbetssättet utifrån ett professionellt perspektiv och öka medvetenheten om metodens relevans. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens förtjänster och dess utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Lindgren; Linda Billstrand; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; läsande förebilder;

    Sammanfattning : Att lyssna till en berättelse är en språklig aktivitet som barn ofta möter tidigt i livet. Även om högläsning som begrepp inte nämns i styrdokument eller kursplaner i svenska för årskurs 1–3, framgår vikten av att möta berättelser tydligt i det centrala innehållets delområden “läsa och skriva” och ”tala, lyssna och samtala”. LÄS MER

  5. 5. På spaning efter läsande förebilder : En studie om den statliga synen på läsande förebilder

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Moa Insulander; Louise Zejlon Schild; [2023]
    Nyckelord :Reading role model; Reading promotion; Children; Policy analysis; Discourse analysis; läsande förebild; läsfrämjande verksamhet; barn; policyanalys; diskursanalys;

    Sammanfattning : .... LÄS MER