Sökning: "Läsförståelse aktionsforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Läsförståelse aktionsforskning.

  1. 1. Hur fixar läsfixarna läsningen? En aktionsforskningsstudie om läsundervisning och läsförståelse på lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liselott Hogedal; [2016-07-08]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; stöttning; scaffolding; ZPD; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att pröva olika undervisningsmetoder och modeller för läsundervisning och att med denna utgångspunkt utveckla undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur eleverna uppfattar de lässtrategier de undervisats om. LÄS MER

  2. 2. Låt mig rita så jag förstår! : En aktionsforskning om hur elevskapade serier stödjer läsförståelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Joachim Kärrman; Hannes Lago Unnestam; [2016]
    Nyckelord :Bildstöd; Elevskapat stöd; Läsförståelse; Läsundervisning; Serier som stöd;

    Sammanfattning : I denna aktionsforskning undersöktes om elevers egenskapade bildstödstödjer läsförståelsen. Ur analysen genom det induktiva angreppssättet somutgjorde studiens analysverktyg togs fyra kategorier fram: ”Ser sig själv ilitteraturen”, ”Ser samband till tidigare läst litteratur”, ”Ser händelser påraderna” samt ”Ser mellan och bortom raderna”. LÄS MER

  3. 3. Ser du vad jag ser? : En kunskapsöversikt om bildens betydelse för läsförståelse med hjälp av stöttning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Stina Andersson; Sara Sörman; [2016]
    Nyckelord :Bildens betydelse; digitala verktyg; literacy; läsförståelse; samspel;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten berör bildens betydelse för läsförståelse med hjälp av stöttning och samspel. Artiklar och avhandlingar har sökts genom olika databaser med hjälp av olika sökord. LÄS MER

  4. 4. Strategier för läsförståelse : En aktionsforskningsstudie om reciprok undervisning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Södergren; Erik Bergendal; [2016]
    Nyckelord :reciprok undervisning; strukturerade textsamtal; läsförståelse; grundsärskolan; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka huruvida strukturerade textsamtal i form av reciprok undervisning (RU) kan bidra till ett ökat lärande i grundsärskolan. Vi har med aktionsforskning som metodansats, inspirerade av fenomenografi, undersökt hur några lärare i grundsärskolan beskriver att de arbetar med metoden reciprok undervisning, samt vilka hinder och möjligheter de upplever att de möter under arbetet med metoden. LÄS MER

  5. 5. Spelets möjligheter att skapa förutsättningar för elevers läsförståelse : - En aktionsforskningsstudie som undersöker/utvecklar en lärandesituation för utvecklandet av elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Persson; [2016]
    Nyckelord :Textsamtal; läsförståelse; spelinstruktioner; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Läsförståelsen är ett av det viktigaste verktyg vi människor har för att klara oss i samhället och framförallt förståelsen av instruktioner. Syftet med studien är således att tillsammans med elever/lärare utveckla och skapa kunskap om en lärandesituation för elevers läsförståelse. LÄS MER