Sökning: "LPF94"
Visar resultat 16 - 20 av 103 uppsatser innehållade ordet LPF94.
16. Den objektiva och neutrala skolan, finns den? : En kvalitativ textanalys om läroplanens framställning
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The religious studies have changed through the years. The debate around religious knowledge extitence has been discussed. This study is based on a qualitative text analysis and the aim is to investigate how the presentation of religious studies in upper high school has been based on lgy65 up to lgy11. LÄS MER
17. Den undanskymda kvinnan : En analys av framställningen av muslimska kvinnor i läroböcker från LPF94 och GY11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur kvinnan framställs i kapitlen om islam i läroböcker skrivna under LPF94 och GY11. En kombination av kvalitativ innehållsanalys och analysverktyget genustrappan har använts för att få fram ett resultat. LÄS MER
18. Kollektivism eller individualism i skolan? : En läroplansanalys på LGY70, LPF94 och LGY11
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This essay will address whether the school has gone from being a collectivist-oriented to anindividualist-oriented school. By studying the curricula LGY70, LPF94 and LGY11 for uppersecondary school and studying how the concept group expresses itself in the different curricula. LÄS MER
19. A que(e)ry about representation : En studie av HBTQIA+-personer i läromedel för Engelska 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study’s intention is to inspect if and how LGBTQIA+ persons are represented in English textbooks for the upper secondary school course, English six. To narrow the field of examination, the focus of this study is on “love and relationship” chapters in each book. LÄS MER
20. Världen ur nya ögon : Sciencefiction i svenskundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Huvudsyftet med denna studie har varit att undersöka hur elever och lärare i svenska 2 på gymnasiet tillsammans kan arbeta med skönlitterära verk inom sciencefiction-genren för att utveckla ett nyanserat perspektiv på omvärlden. Utöver detta har vi också undersökt målen med läsning i gy 11 och jämfört dem med målen i lpf94, för att ta reda på hur läsandets syfte och mål har motiverats och förändrats. LÄS MER