Sökning: "LPO 94 kursplan historia"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden LPO 94 kursplan historia.

  1. 1. Genusperspektiv i svenska skolans läromedel : En granskning av fördelningen av män och kvinnor i läroböcker i ämnet historia

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Slettemo; [2016]
    Nyckelord :Genus; Genusteori; Jämställdhet; Läroböcker; Historia; Läroplan; Kursplan; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : This work has been emanated from a qualitative content analysis and the distribution between men and women is examined in eight Swedish textbooks in the subject of history. All textbooks are adapted to teaching at secondary school and high school, and are suited to the former curriculum Lpo 94, Lpf 94 and the latest curriculum Lgr 11 Lgy 11. LÄS MER

  2. 2. ”Om man klarar det, man får ha ett annat språk” - en undersökning av elevers syn på svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sophie Racz; Lisa Persson; [2014]
    Nyckelord :elevperspektiv; redskapsämne; stödämne; svenska som andraspråk; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka några grundskoleelevers syn på ämnet svenska som andraspråk utifrån dess bakgrund som ett stödämne. När ämnet introducerades i Lgr 80 syftade det till att vara ett nybörjarstöd, vilket går att utläsa i ämnets kursplan. LÄS MER

  3. 3. same same but different : En studie om samhällsorienterande läroböcker baserad på intervjuer,läroboksgranskning och textanalys.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Lisa Andreasson; Zara Zakrisson; [2009]
    Nyckelord :Samer; Grundskolan; samhällsorienterade ämnen; kursplan;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur läroböcker för de samhällsorienterande ämnena historia, religion, geografi och samhällskunskap för grundskolans senare år 7-9 framställer en av Sveriges minoritetskulturer, samerna. Syftet med studien var att undersöka hur samernas kultur beskrivs i de samhällsorienterade läroböckerna i fyra utvalda skolor. LÄS MER

  4. 4. Varför har vi slöjd i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Eva Nilsson; Sofie Nordström; [2007]
    Nyckelord :läroplan; kursplan; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om slöjden i skolan ur elevers, föräldrars, lärares och slöjdlärares perspektiv. Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur dessa olika grupper ser på varför vi har slöjd i skolan. Vi vill ta reda på om målen i läroplanen och kursplanen uppfylls i slöjdundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Tala är guld? : Om utrymmet för deliberativa samtal i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Maria von Stedingk Wigren; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att utifrån en utredning av vad begreppen deliberation och demokrati kan betyda i ett skolperspektiv undersöka vilka öppningar, efterfråganden och eventuella hinder för användningen av deliberation i undervisningen som kunde finnas i grundskolans styrdokument. Frågorna som låg till grund för att besvara syftet rörde vad deliberation och demokrati kan betyda i en utbildningssituation, vad begreppen har med varandra att göra och om man kan spåra innehållet i begreppen i grundskolans styrdokument. LÄS MER