Sökning: "LTG- metoden analytiska metoden syntetiska metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden LTG- metoden analytiska metoden syntetiska metoden.

  1. 1. Läsinlärningsmetoder i undervisningen : – En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hoodo Feysal; Madelaine Persson; [2018]
    Nyckelord :Läsinlärning; Reading instruction; läsinlärningsmetoder; analytisk metod; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder forskningen anser är mest effektiva i läsundervisningen. Denna undersöknings insamling bygger på data från vetenskapliga artiklar som har sammanställts i resultatet, för att få fördjupad förståelse gällande läsundervisningen och olika läsinlärningsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Camilla Andersson; [2017-12-19]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; helordsmetoden; ljudmetoden; analytiska metoder; syntetiska metoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan förskoleklass samt förstaklass sker gällande elevers läsutveckling, i syfte att lyfta hur samarbete kan påverka elevers läsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Pedagogens arbete med läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Eliasson; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; LTG- metoden; Analytisk metod; Syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats var att ta reda på hur en pedagog kan arbeta med den inledande läs- och skrivinlärningen och hur eleverna upplevde läs- och skrivundervisningen. För att uppnå mitt syfte använde jag mig av två frågeställningar: •Hur arbetar pedagogen med läs- och skrivinlärning•Hur upplever eleverna arbetet med läs- och skrivinlärning? För att få svar på mina frågeställningar använde jag mig av tre forskningsmetoder: kvalitativ intervju, kvalitativ observation och kvantitativ enkätundersökning. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Fernström; Maria Heikenberg; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; Trageton; analytisk ;

    Sammanfattning : SammanfattningEtt arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall godakunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då deinvolveras i många olika ämnen i skolverksamheten. LÄS MER

  5. 5. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER