Sökning: "Laborativa aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Laborativa aktiviteter.

  1. 1. Multipla undervisningsmetoder för adderat intresse : Inslag av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen samt dess effekter på elevernas intresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; Sofi Bornlid; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Intresse; Variation; Grupparbete; Laborativa moment; Problemlösning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för i vilken utsträckning inslag av variation i form av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen kan påverka elevers intresse för matematik, och isåfall vilka aspekter av variationen som visar sig vara avgörande för ett ökat intresse. För att besvara studiens frågeställningar har vetenskapliga artiklar kopplade till respektive variationsform sökts med förutbestämda urvalskriterier i databasen ERIC. LÄS MER

  2. 2. Challenges and Strategies in Physics Laboratory Work : For Teachers in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emma Söderström; [2022]
    Nyckelord :physics; laboratory; labs; challenges; strategies; fysik; laborativt; labbar; utmaningar; strategier;

    Sammanfattning : Experimental laboratory work is expected to improve learning in physics education. Considering this, many studies focus on the impact of experimental laboratory activities on students’ learning and on what factors may affect the efficiency of laboratory work. LÄS MER

  3. 3. Samspel i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv på elevers samspel för lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cecilia Nilsson; Louise Lexander; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsteorin; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; peer learning; samarbete; samspel; sociokulturellt perspektiv ng;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska elevers möjlighet till samspel i matematikundervisningen, ur ett lärarperspektiv. Tidigare forskning i studien visar att samspel är bra för elevers studieresultat inom matematik,samt vilka kritiska faktorer som kan uppstå vid arbete i par och grupp. LÄS MER

  4. 4. Aktiviteter i geometriundervisning-samt vilken förståelse dessa ämnar utveckla.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Alice Wallin; Pauline Busk; [2021]
    Nyckelord :Van Hiele; activities; polygons; mathematics education; grade 4–6; Van Hiele; aktiviteter; polygoner; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att sammanställa aktiviteter som beskrevs i forskning om polygoner i geometriundervisning samt analysera vilken form av förståelse dessa ämnade utveckla. Respektive aktivitet analyserades utefter van Hieles beskrivning av olika nivåer av geometriskt tänkande för att svara på frågan vilken förståelse som aktiviteten ämnade utveckla. LÄS MER

  5. 5. Ska vi labba idag? : En studie av gymnasielärares syn på laborativt arbete i ämnet naturkunskap

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Elin Svensson; [2020]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Laborativt arbete; Naturkunskap; Undervisning;

    Sammanfattning : Forskning har tidigare visat att laborativa aktiviteter i den naturvetenskapliga undervisningen kan bidra till fler olika typer av lärande hos eleverna. Detta arbete syftar till att undersöka hur lärare förhåller sig till och arbetar med laborativa aktiviteter i det tvärvetenskapliga gymnasieämnet naturkunskap. LÄS MER