Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 323 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Hindras cirkulärt byggande av plan- och bygglagstiftningen och dess tillämpning eller av kommunernas agerande?
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : SammanfattningInom byggsektorn genereras en stor mängd avfall varje år. Under 2020 uppkom ca 14,6 miljoner ton avfall inom byggsektorn i Sverige, vilket motsvarar ca 40% av den totala avfallsmängden. Att hantera avfall från bygg- och rivningsprojekt är en brådskande fråga för att nå Sveriges och EU:s klimatmål. LÄS MER
7. Fallolyckor inom byggbranschen : Med fokus på förebyggande arbete
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : När det gäller olyckor är byggindustrin en av de mest riskabla branscherna i Sverige. Av dessa olyckor står fall från höjd för en majoritet på byggarbetsplatsen. Examensarbetet har gjorts för att ta reda på hur fallolycksrisken ser ut i byggbranschen och vilka faktorer som bidrar till att en fallolycka inträffar. LÄS MER
8. Vilka är de vanligaste revisionsmisstagen och vem är revisorn som begår dem?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : En auktoriserad revisor har ett stort ansvar gentemot samhället och intressenter, ett ansvar att agera utifrån gällande lagar, regler och standarder. En revisor ska enligt 19-20§§ revisorslagen (SFS 2001:883) iaktta god revisorssed, utföra sitt arbete med opartiskhet och självständighet, samt vara objektiv i sin granskning. LÄS MER
9. Tillgänglig entré i publikalokaler : En studie om tillgänglighet för personer med nedsatt rörelseförmåga i Växjö.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : Äldre byggnader som ligger i historiskt känsliga områden är sällan tillgängliga för personer med nedsatt rörelseförmåga. Det är viktigt att anpassa äldre byggnader så att de blir tillgängliga och uppfyller dagens krav för tillgänglighet. LÄS MER
10. Fånga språket – En enkätstudie om lärares upplevelser att stötta elever i språklig sårbarhet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare upplevde sin kompetens och sina möjligheter att stötta elever i språklig sårbarhet inom svenskämnet. För att besvara studiens frågeställningar har undersökningen utförts genom en enkätundersökning, där lärare har svarat gällande deras upplevelse att kunna genomföra anpassningar och uppfylla styrdokumentets krav. LÄS MER