Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 317 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. En likvärdig skola speglad i historieämnet : En kvalitativ studie av läroplansreformer åren 1978–2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Cissela Nurkkala; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; utbildningshistoria; läroplansreformer; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Likvärdighet är ett begrepp som ofta florerar i skoldebatten utan att det nödvändigtvis används på samma sätt eller med samma innebörd. Historiskt sett och utifrån tidigare forskning kan en liknande iakttagelse göras då begreppet förefaller byta både form och karaktär i och med läroplansreformer. LÄS MER

  2. 22. Bildämnet som nomad? : En posthumanistisk studie om bildämnets nomadiska funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ellen Arvidsson; Ida Corneliusson; [2022]
    Nyckelord :Materiality; nomad philosophy; posthumanism; visual arts education; Bildämnet; materialitet; nomadfilosofi; posthumanism; tillblivelse;

    Sammanfattning : Hur fungerar bildämnet i dagens skola? I relation till skolämnenas snarlika strukturer, där ett slutresultat bedöms, särskiljer sig bildämnets metoder och lärande som mer processorienterat. Traditionella, hantverksmässiga arbetssätt kompletteras med nya digitala medier och arbetssätt, som resulterar i urvalsproblem och stoffträngsel. LÄS MER

  3. 23. Lärares utsagor om gynnsamma arbetssätt i strävan mot en likvärdig skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Engdahl Krajnc; Josefin Pagon; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig skola; språk- och kunskapsutveckling; andraspråkselever; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Upplevelser som vi erfarit under vår tid som lärarstudenter fångade vårt intresse för andraspråkselevers möjligheter till språk- och kunskapsutveckling i en förstaspråkskontext. Syftet med studien blev således att undersöka vilka arbetssätt lärare inom de samhällsorienterande ämnena uppfattar som stödjande för andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 24. Konsten att söka tilläggsbelopp : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares upplevelser av att söka tilläggsbelopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lilja; Dzeneta Kasapovic; [2022]
    Nyckelord :Tilläggsbelopp; likvärdig skola; särskilt stöd; finansiering av särskilt stöd; rättvisa; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur specialpedagoger och speciallärare i kommunal verksamhet på högstadiet och gymnasiet upplever arbetsprocessen med att ansöka om tilläggsbelopp. Vi valde detta område för att vi har uppmärksammat och ifrågasatt hur omfattande särskilt stöd beviljas och tillgodoses. LÄS MER

  5. 25. Programmering inom teknikundervisningen : En studie som fokuserar på vilka möjligheter och utmaningar det finns inomprogrammering i åk 4-7 för tekniklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Bergström; [2022]
    Nyckelord :teknik; programmering; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få kunskap om vilka möjligheter och utmaningar som tekniklärare i årskurs 4 – 7 beskriver när de ska undervisa om programmering. Denna studie fokuserade på undervisning som bidrar till elevers förståelse för användningsområdena inom programmering och betydelsen i vårt teknikintensiva samhälle samt elevernas förståelse för att vissa föremål i vår vardag och vårt samhälle är programmerade för att fungera. LÄS MER