Sökning: "Lisa Karlsson"

Visar resultat 21 - 25 av 107 uppsatser innehållade orden Lisa Karlsson.

  1. 21. "Mer digital kompetens skulle vi alla behöva" : En enkät & intervjustudie om förskollärares användande av digitala verktyg för att främja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Hansson; Lisa Karlsson; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; digitala verktyg; barns språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; enkätundersökning; intervjuer;

    Sammanfattning : Idag möter barn en digitaliserad värld på ett sätt som ingen annan generation gjort tidigare. Detta medför att barn redan från tidig ålder bör få förståelse för den digitalisering de möter i samhället för att bli medvetna om de möjligheter och risker som finns med att använda digitala verktyg. LÄS MER

  2. 22. Bilden av bibliotek : En studie om hur bibliotek framställs i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lisa Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Bibliotek; Framställningen av bibliotek; Fyrarumsmodellen; Barnlitteratur;

    Sammanfattning : The aim of this study is to discuss and reflect upon the image of library portrayed in children’s literature. Previous studies of librarian stereotypes have shown a rather negative and old-fashioned picture of them in children’s literature. The public library has developed over time alongside the developments of the society. LÄS MER

  3. 23. Det var en gång en Youtuber : Berättelseskrivande på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Brandstedt; Camilla Herrlin; [2020]
    Nyckelord :Teaching of writing; narrative writing; elementary school; writing process; teaching strategies; multimodal texts; Skrivundervisning; berättelseskrivande; lågstadiet; skrivprocess; berättelsestruktur; textskapande; multimodala texter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka resurser som erbjuds i undervisningen inför och under textskapandet av berättande texter. Vidare syftar studien att undersöka vad som karaktäriserar de berättande elevtexter som skapas i undervisningspraktiken samt vilka samband som synliggörs mellan elevtexterna och lärarens undervisning. LÄS MER

  4. 24. ”Det ska vara roligt att röra på sig” : En kvalitativ studie om rörelseglädje hos de yngre barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Karlsson; Nellie Erlingsson; [2020]
    Nyckelord :Rörelseglädje; Scaffolding; Den proximala utvecklingszonen; Mediering; Lyhördhet; Närvarande; Tillåtande till överträdelse av gränser.;

    Sammanfattning : Stillasittande barn och bristen på fysisk aktivitet är något som diskuteras i dagens samhälle. Ett samhälle där förskolan spelar en avgörande roll för skapandet av en hälsosam livsstil och rörelseglädje. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattningar av kommutativitet : En kvalitativ studie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Karlsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kommutativa lagen är en räknelag som återfinns hos räknesätten addition och multiplikation. Räknelagen innebär att det inte spelar någon roll i vilken ordning termerna eller faktorerna räknas, resultatet blir ändå detsamma. För att elever ska utveckla god kunskap inom aritmetik är det viktigt att de lär sig den kommutativa lagen. LÄS MER