Sökning: "Lokalsamhället"

Visar resultat 16 - 20 av 97 uppsatser innehållade ordet Lokalsamhället.

  1. 16. Potential social impacts of a possible implementation of the Pulp & Fuel concept for producing biofuels at a pulp mill

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nora Efraimsson; Sofie Johnsson; [2022]
    Nyckelord :biofuels; process implementation; pulp fuel; Social Life Cycle Assessment; social impacts; sustainability; forest residues;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to create an understanding of what potential social impacts (both positive and negative) the concept of P&F will have and could have if an implementation of the process would be done. Interviews are mainly used for providing input to the method S-LCA (Social Life Cycle Assessment) and by that fulfil the purpose. LÄS MER

  2. 17. Utsatta områden ur ett fastighetsperspektiv - är klassningen stigmatiserande eller hoppingivande?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Amanda Forslund; Oskar Forslund; [2022]
    Nyckelord :Utsatta områden; bostadspriser; prisutveckling; hedonisk metod; hedonisk prismodell; difference-in-difference; hedonic modeling; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Vulnerable areas have been the subject of debate since the Swedish police authority introduced the classification in 2015. Today there are a total of 61 areas classified as vulnerable and approximately 5 % of the Swedish population lives in a vulnerable area. The police authority updates and publishes a list of vulnerable areas every second year. LÄS MER

  3. 18. Allmänningar - framtidens skogsbruk: om att äga skog som allmänning och ägandeformen som hållbart alternativ till det statliga ägandet av skog

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alva Stenkvist; [2022]
    Nyckelord :rättsvetenskap; law; miljörätt; environmental law; allmänning; commons; skogsbruk; forestry; hållbar utveckling; sustainable development; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hållbarheten i att äga skog som allmänning och utforskar ägandeformen som alternativ till det statliga ägandet av skog. Det görs utifrån tesen att ett gemensamt ägande i form av allmänningar innebär en mer rättvis fördelning av resurser från skogsbruket och att ägandeformen skapar större möjlighet till ett ekonomiskt, socialt och politiskt inflytande i sitt lokala samhälle. LÄS MER

  4. 19. Hallen - A Study in Combining A Commnunity Center (Folkets Hus) With A Sports Hall

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Nicholas Niemen; [2022]
    Nyckelord :community; Folkets; wood; sports; hall; Alberga; grid.;

    Sammanfattning : This project aimed to work proactively on the issue of health in rural areas by combining social and sports-related activities in a “Folkets hus” (community center) context. The Stora Sundby region in Eskilstuna municipality, which includes Alberga and a couple of small villages, was the subject of investigation due to a lack of access to physical health care, underlying health problems in the municipality and a lack of social spaces. LÄS MER

  5. 20. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; exkursion; lokalhistoria;

    Sammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER