Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lokföraren i förändring : En studie om ERTMS-implementeringens påverkan på arbetsrollen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : Implementeringen av ERTMS/ETCS har haft betydande inverkan på lokförarnas roll och arbetssituation. Denna studie undersöker konsekvenserna av ERTMS/ETCS gällande lokförarnas ansvar, grad av kontroll och den viktiga balansen mellan automation och mänsklig kompetens. LÄS MER
2. Installering av repeterbalis för en förbättrad signaluppdatering för godståg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Godståg är begränsade av sin oförmåga till snabb acceleration respektive retardation i spåret. För en förbättrad framkomlighet har möjliga trimningsåtgärder undersökts på utvalda platser där godstågen ansågs ha svårigheter att ta sig fram. LÄS MER
3. Hantera det oförutsägbara på järnvägen : En kvalitativ intervjustudie om förenklandet av lokförarnas rapportering av händelser på järnvägen
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Trafikstörningar är ett problem på den svenska järnvägen som bidrar till bland annat förseningar. För att kunna arbeta förebyggande mot detta behövs mer fullständiga rapporter av händelser på järnvägen än de som utförs idag. LÄS MER
4. Förhindra långvariga trafikstopp i spårväxlar med rörlig korsning
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Purpose:The purpose of this study as a part of Trafikverkets continues improvement work is to create ahigher society value with less delayed train traffic. This study will analyze if it’stechnical/administrative possible to eliminate or reduce the delays which accrue when switcheswith swing nose crossing is not in control. LÄS MER
5. Identifying blackspots of wildlife collisions on the Swedish railroad
Master-uppsats, SLU/Dept. of EcologySammanfattning : The number of wildlife collisions on the Swedish railroads is increasing at a rate unmatched by the development of wildlife populations and expansion of the railroad traffic. It is therefore essential to identify areas where the yearly risk of collisions is great (blackspots), to be able to allocate mitigating efforts in areas where they are most essential and effective. LÄS MER