Sökning: "Magnus Persson"

Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade orden Magnus Persson.

  1. 21. Hur framställs och förklaras Förintelsen i historieläroböcker? : En kvalitativ textanalys av tre läroböcker för Historia 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Magnus Olsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under 1990-talet började historieforskning om Förintelsen att resultera i böcker och avhandlingar som skapade debatter bortom den akademiska världen. Debatten handlade lika mycket om de psykologiska aspekterna bakom mördandet som den handlade om skuldfrågor i både länder och institutioner som dessförinnan hållit sig utanför debatten. LÄS MER

  2. 22. Meteor som plattform för stöttat lärande och feedback till elever som använder lärbara agenter och begreppskartor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Magnus Persson; [2017]
    Nyckelord :Meteor;

    Sammanfattning : Historiens Väktare är ett interaktivt läromedel framtaget av Educational Technology Group, som är ett samarbete mellan Linköpings och Lunds universitet. Läromedlet använder olika pedagogiska metoder som lärbara agenter och begreppskartor för att lära ut historia till mellanstadieelever. LÄS MER

  3. 23. Aerob träning och akut effekt på koncentrationsförmåga : En kvantitativ studie på 14 gymnasieklasser

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Magnus Persson; [2017]
    Nyckelord :Aerob träning; koncentrationsförmåga; kognitiv förmåga och aerob träning; akuta aeroba effekter; kognitva teste; fysisk aktivitet; TMT-test;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka hur stor akut effekt aerob träning har på gymnasielevers kognitiva förmåga med inriktning mot koncentrationsförmåga. Frågeställningen som behandlas specifikt i denna studie lyder; finns det en signifikant akut effekt på gymnasieelevers koncentrations-förmåga mätt genom ett standardiserat kognitivt test trial making test (TMT A och B), fem minuter efter avslutat aerobt träningspass bestående av hinderbana/hopprepsprogram? Metod En experimentell kvantitativ studie utfördes genom användande av ett standardiserat kognitivt test i anslutning till genomförande av ett aerobt träningspass. LÄS MER

  4. 24. ”Following the path of Ana and Christian has brought solace, redemption, understanding, comfort, hope and empowerment.” : En diskursanalytisk studie av läsarrecensioner av Fifty shades of Grey

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Larsson; [2017]
    Nyckelord :diskursanalys; genusteori; romance; erotik; Fifty shades of Grey; normkritik; bibliotek; reader-response criticism;

    Sammanfattning : This study has examined reader reviews that focuses on the novel Fifty shades of Grey. Through discourse analysis and the theories of Magnus Persson and Judith Butler the study has answered the question about why the readers read romance and erotica from their own point of view. LÄS MER

  5. 25. Klassiker på barn- och ungdomsbiblioteket : Bibliotekariens arbete med barn- och ungdomslitteraturens klassiker

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elsa Johannesson; [2017]
    Nyckelord :Public libraries; Children’s libraries; Canon Literature ; Children’s literature; Mediation in literature; Librarians; folkbibliotek; barnbibliotek; litterär kanon; barn- och ungdomslitteratur; litteraturförmedling; bibliotekarier;

    Sammanfattning : Introduction. This empirical study investigates the attitudes of Swedish public librarians who work in the children’s and/or young adult departments, towards children’s literary classics. This is achieved by examining work with the Classics shelf, a genre classification located in the children’s or young adult section. Method. LÄS MER