Sökning: "Muntlig matematikundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden Muntlig matematikundervisning.

  1. 11. Muntlig kommunikation i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alessandro Villani; Artur Maj; [2020]
    Nyckelord :dialog; matematikundervisning; muntlig kommunikationsförmåga; samtal; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Lärares användning av kommunikativa drag i svensk matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Moa Palm Svensson; [2019-07-01]
    Nyckelord :math-talk; mathematic; communication; teaching; questions;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurs 1-3 använder sig av kommuni- kativa drag för att skapa matematiska samtal där elevernas lärande och utveckling av matema- tiskt tänkande står i fokus. Det med fokus på lärarens orkestrering med hjälp av frågeställ- ningar samt uppmaning till att tänka tyst. LÄS MER

  3. 13. Singaporemodellen : -en inkluderande modell?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Björn Jansson; Nathalie Sekayise; [2019]
    Nyckelord :The Singapore Model; Inclusion; Mathematical Education; Communication; Singaoremodellen; Inkludering; Matematikundervisning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie har varit Singaporemodellens undervisningssätt i en svensk kontext i förhållande till frasen En skola för alla med fokus på inkludering av alla elever i matematikundervisningen. Syftet med studien har varit att med hjälp videoobservationer undersöka Singaporemodellens inkluderande arbetssätt i praktisk verksamhet utifrån de tre inkluderingsbegreppen dynamisk inkludering, innehållsinkludering och deltagande inkludering. LÄS MER

  4. 14. ”Man kan ju skriva också” -Kommunikation, inte bara en muntlig förmåga : - En analys av kommunikationsförmågan inom matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jacob Berggren; Anna Landhammar; Emma Johansson; [2018]
    Nyckelord :Kommunikationsförmåga; kommunikation; undervisningsmetoder; matematikdidaktik; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Som ett led i att förbättra kvaliteten på matematikundervisning fokuserar den senaste versionen av läroplanen på förmågor som elever ska ges möjlighet att utveckla. Kommunikationsförmågan är en av dessa som nämns i styrdokumenten och som denna studie kommer att behandla. LÄS MER

  5. 15. Uppmuntran till muntlig matematisk kommunikation : En empirisk studie som undersöker i vilken omfattning sommatematiklärare och matematikläromedel främjar den muntligamatematiska kommunikationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefin Martinsson; [2018]
    Nyckelord :Matematikläromedel; muntlig kommunikation; lärarens roll; kommunikativa konstellationer; kommunikation som mål och kommunikation som medel;

    Sammanfattning : Matematikläromedel och matematiklärare spelar en stor roll i dagens matematikundervisning. Syftet med den här empiriska studien är att belysa hur två aktörer i matematikklassrummet, matematikläromedel och matematiklärare, främjar eleverna till att muntligt kommunicera matematik . LÄS MER