Sökning: "Muntlig matematikundervisning"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Muntlig matematikundervisning.
21. Matematiska språkutmaningar i ett andraspråk : En empirisk undersökning om lärares resonemang gällande läroböckernas matematiska textuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Alla elever måste någon gång möta det matematiska språket i skrift och detta är något som på grund av språkförbristningar kan bli ett problem för andraspråksele-ver. Syftet med denna studie är att få kunskap om hur lärare i förberedelseklass resonerar om att göra matematiska textuppgifter tillgängliga för andraspråkselever. LÄS MER
22. Matematik i rörelse : med fokus på sannolikhetslära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att dels skapa ett färdigt och beprövat lektionsmaterial i sannolikhetslära, dels att genom olika matematiska aktiviteter studera elevers inlärning och mottagande av arbetssätt. Jag har genom denna studie tagit reda på om rörelse, lek och laborativt material främjar inlärning i matematik. LÄS MER
23. Matematiska samtal med kvalitet eller bara tomt prat?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie är att ”se” hur lärares tankar om och deras interaktion med eleverna gällande muntlig kommunikation i matematik påverkar samtalskvaliteten. Vi ville ta reda på hur en bra kvalitet på den muntliga kommunikationen i matematik kan skapas och vilka faktorer som kan påverka kvaliteten. LÄS MER
24. Mera snack, tack! : En kunskapsöversikt om hur lärare kan främja den muntliga kommunikationen i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Matematikboken har under lång tid dominerat matematikundervisningen, vilket har kritiserats av många. Enligt läroplanen ska eleverna få chansen att kommunicera kring matematiken, vilket matematikboken inte alltid inbjuder till. Sverige har under de senaste åren haft nedåtgående resultat i PISA och TIMSS, men orsaken är oklar. LÄS MER
25. - Det är som att lägga ett pussel! : En studie om muntlig kommunikation i matematikundervisningen
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera den muntliga kommunikationen under några matematiklektioner. Syftet var även att beskriva och analysera den muntliga kommunikationen ur ett elevperspektiv. LÄS MER