Sökning: "Muntlig matematikundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden Muntlig matematikundervisning.

  1. 16. Användandet av muntlig kommunikation i matematikundervisningen : Att synliggöra den matematiska förståelsen med hjälp av muntlig kommunikation och problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Varpula Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Matematikundervisning; muntlig kommunikation; instrumentell relationell förståelse; årskurs fem;

    Sammanfattning : I skolämnet matematik och centralt innehåll problemlösning har en kvalitativ observation har genomförts i en årskurs fem. Syftet med studien har varit att utöka kunskaper om hur undervisningen kan synliggöra elevernas förståelse för matematiken i problemlösningsuppgifter med hjälp av muntlig kommunikation i mindre grupper. LÄS MER

  2. 17. "Så att det inte blir den här pingpongbollen, utan att det är mer basket" : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med muntlig kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Hallner; Anna Hansson; [2017]
    Nyckelord :muntlig kommunikation; matematikbok; matematiskt språk; diskurs; arbetssätt; interaktion;

    Sammanfattning : Svensk matematikundervisning har under lång tid kritiserats för att eleverna arbetat enskilt i sina matematikböcker. På så sätt har eleverna inte fått möjlighet att kommunicera matematik och därför inte kunna utveckla sin kommunikativa förmåga. Men mycket har hänt i svensk matematikundervisning de senaste åren. LÄS MER

  3. 18. Matematiska språkutmaningar i ett andraspråk : En empirisk undersökning om lärares resonemang gällande läroböckernas matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tove Johansson; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselever; språkutmaningar; matematisk textkommunikation; muntlig matematisk kommunikation;

    Sammanfattning : Alla elever måste någon gång möta det matematiska språket i skrift och detta är något som på grund av språkförbristningar kan bli ett problem för andraspråksele-ver. Syftet med denna studie är att få kunskap om hur lärare i förberedelseklass resonerar om att göra matematiska textuppgifter tillgängliga för andraspråkselever. LÄS MER

  4. 19. Formativ bedömning i matematik i årskurs 4-6 : En studie om matematiklärares användning av formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Viktoria Edlund; Ida Blomberg; [2017]
    Nyckelord :matematikundervisning; arbetssätt i klassrummet; motivation; self-determination theory; nyckelstrategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att formativ bedömning har en positiv effekt på elevers lärande ochutveckling, men på grund av att den svenska skolan blir mer resultatinriktad blir det svårare attanvända formativ bedömning. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på hur matematiklärarearbetar med formativ bedömning i undervisningen. LÄS MER

  5. 20. Muntlig matematisk kommunikation i relation till grundskolans fem förmågor : En litteraturstudie som behandlar vad den muntliga matematiska kommunikationen har för betydelse för elevernas möjlighet till att utveckla grundskolans fem matematiska förmågor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefin Martinsson; [2017]
    Nyckelord :Oral communication; math*; pupils; middle school; classroom; communication; matematik; kommunikation; Oral communication; math*; pupils; middle school; classroom; communication; matematik; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ta reda på huruvida muntlig matematisk kommunikation kan stödja elevernas utveckling av grundskolans fem förmågor. Studien påvisar att muntlig kommunikation är ett undervisningsmoment som ej får förbises för elevernas möjlighet att uppnå grundskolans förmågor. LÄS MER