Sökning: "Naturvetenskap i förskolan med de yngsta barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap i förskolan med de yngsta barnen.

  1. 1. Naturvetenskap med förskolans yngsta barn : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lova Corin; Ellen Möllerström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologisk hermeneutik; förskola; förskollärare; livsvärld; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; upplevelse; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka fem förskollärares upplevelser av fenomenet naturvetenskaplig undervisning i förskolan med barn i åldrarna ett till tre år. Detta mot bakgrund av tidigare forskning som visar att förskollärare uttrycker osäkerhet kring att arbeta utifrån de naturvetenskapliga målen i läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap och hållbar utveckling som innehåll i förskolan : en fallstudie om kommunikationens betydelse i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Karlsson; Linda Lindau; [2021]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; naturvetenskap; hållbar utveckling; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att undersöka och synliggöra hur förskollärare kan kommunicera i en naturvetenskaplig aktivitet som berör hållbar utveckling. Vi har valt att fokusera att titta närmare på förskollärarens kommunikation och frågeställningar i relation till barnens uttryck. LÄS MER

  3. 3. Fysik i förskolan med barn mellan ett och tre år : En studie utifrån förskollärares arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Nordh; [2017]
    Nyckelord :Förskola; fysik; naturvetenskap; yngre barn; barn mellan ett och tre år;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att ta reda på hur förskollärare arbetar med fysik tillsammans med barn mellan ett och tre år samt förskollärares tankar om detta arbete. Dessutom studeras vad förskollärarna anser att de har för möjligheter, fördelar, hinder och nackdelar i arbetet med fysik med de yngsta barnen. LÄS MER

  4. 4. Var kommer kärnorna ifrån?

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Fager; Frida Schneider; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; naturvetenskap; naturvetenskaplig ämnesdidaktik; pedagog; de yngsta barnen;

    Sammanfattning : I den här studien har vi fokuserat på hur pedagogerna på två olika förskolor med naturvetenskaplig inriktning utformar naturvetenskapliga lärandesituationer för de yngsta barnen i åldrarna ett till tre år. Vi har också försökt att urskilja ämnesdidaktiska redskap som används i naturvetenskapligt arbete för vår valda åldersgrupp. LÄS MER

  5. 5. De yngsta barnens meningsskapande i naturvetenskap : En kvalitativ studie om pedagogers föreställningar om det didaktiska arbetet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Lewin Bremmer; Jenny Maurin; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; de yngsta barnen; naturvetenskap; meningsskapande; miljö; material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att generera kunskap om pedagogers uppfattningar om de yngsta barnens meningsskapande i naturvetenskap. Metoden som används är kvalitativa intervjuer av sju pedagoger vilka arbetar med de yngsta barnen på sex olika förskolor. LÄS MER