Sökning: "naturvetenskaplig ämnesdidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden naturvetenskaplig ämnesdidaktik.

  1. 1. Mat och motion i naturvetenskaplig undervisning : En intervjustudie med lärare om hur de arbetar för att öka barns medvetenhet om hälsofrågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Helena Nordin; [2022]
    Nyckelord :Motion; kost; naturvetenskaplig undervisning; läroplan; fenomenografi.;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete har jag undersökt hur lärare i årskurs 1–3 beskriver sitt arbete med hälsofrågor för att göra eleverna medvetna om mat och motion. Fokus ligger på lärares undervisning i naturvetenskap och hälsofrågor. LÄS MER

  2. 2. Evolution och teori : En utvärdering av gymnasieelevers kunskaper om evolutionsteorin, naturvetenskaplig teoribildning och sambandet däremellan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Simon Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Evolution; evolutionsteorin naturvetenskapliga teorier; ämnesdidaktik; naturvetenskaplig didaktik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Evolutionsteorin är att betrakta på samma sätt som gravitationsteorin eller Einsteins relativitetsteori – ett naturvetenskapligt faktum och en utgångspunkt i biologins kunskapsanspråk. Den har därför en särskilt stark status i den svenska skolans styrdokument och centrala innehåll för både grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Att observera och sortera i närmiljön : en variationsteoretisk studie av systematiskaundersökningar av närmiljön i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Arijana Knutsen; [2020]
    Nyckelord :naturvetenskaplig undervisning i årskurs 1–3; systematiska undersökningar; variationsteori.;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att vinna kunskap om hur elever i F-3 kan utveckla sin förmåga att göra observationer och sortera några vanligt förekommande trädarter i sin närmiljö. I studien har variationsteorin och det sociokulturella lärandeperspektivet använts som ramverk för att besvara de tre ställda forskningsfrågorna om vilka kritiska aspekter som måste synliggöras för att eleverna ska utveckla förmågan att observera och sortera, att känna igen några trädarter i närmiljön vintertid och hur undervisning kan möjliggöra detta. LÄS MER

  4. 4. Låt oss vidga vår horisont: Eurocentriskt perspektiv i läroböcker i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sima Nasizadeh; [2020]
    Nyckelord :multikulturell utbildning; eurocentriskt perspektiv i undervisning; läroboksanalys; Nature of Science NOS ;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en undersökning om huruvida läroböcker i biologi och naturkunskap presenterar en multikulturell naturvetenskaplig utbildning. Analysen gjordes enligt hermeneutisk tolkning av läroböckernas innehåll. Den är utförd med ett multikulturellt perspektiv kontra ett eurocentriskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. ”Så blir det som en sköld” : -hur undervisning om växthuseffekten kan utvecklas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Marcus Gabrielsson; [2019]
    Nyckelord :learning study; naturvetenskaplig undervisning; skolår 4-6; variationsteori; växthuseffekten;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få mer kunskap om hur förståelsen för växthuseffekten kan utvecklas för elever i årskurserna 4–6. I denna variationsteoretiska studie har learning studyns sätt att arbeta varit en inspirationsmodell för att besvara studiens forskningsfrågor: vilka kritiska aspekter som måste göras möjliga att urskilja i undervisningen för att eleverna ska förstå den växthuseffekten på ett specifikt sätt och vad som måste iscensättas i undervisningen för att göra urskiljandet möjligt. LÄS MER