Sökning: "New Literacy Studies"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden New Literacy Studies.

  1. 11. Barnbibliotekariers uppfattningar kring bild och text i bilderboken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Änghede; [2021]
    Nyckelord :barnbibliotekarier; visuell litteracitet; bilderböcker; visuella kulturer; barnbibliotekariers perspektiv; folkbibliotek; visuell perception; visuell-spatial;

    Sammanfattning : This thesis investigates children’s librarians’ perspective of picture books in children’s storytimes as well as how they perceive and use the content of picture books in their professional work. New research by Arizpe & Styles (2016) shows how children respond to picture books at a very early age. LÄS MER

  2. 12. How Online Stock Trading Learning Platforms Can Contribute To Financial Literacy

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Nils Fohlin; [2021]
    Nyckelord :Lean UX Development; Minimum Viable Product; Financial Literacy; Stock Market Trading; Stock Market Learning;

    Sammanfattning : Prior studies have shown that investment knowledge and motivation increases when students in a school setting have access to a stock trading learning platform.  This thesis aims to further investigate if a stand-alone online stock trading learning platform, on its own, can help non stock investors understand financial literacy concepts. LÄS MER

  3. 13. Estetiska lärprocesser som inkluderande resurs i literacypraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Sjönneby; [2021]
    Nyckelord :Language acquisition; Aesthetic learning; Multimodality; Literacy; Inklusive learning; Emergent literacy; Visual arts; The Four Resources model; inclusive perspective; Språkutveckling; estetiska lärprocesser; multimodalitet; ett vidgat språkbegrepp; New Literacy Studies; resursmodellen; inkluderande perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur estetiska lärprocesser kan bidra till en inkluderande undervisning i elevers utvecklande av literacy. Frågeställningarna berör begreppet estetiska lärprocesser, hur lärare beskriver att estetiska arbetsformer integreras med literacyhändelser och vilka möjligheter lärare ser i sådan undervisning ur ett inkluderande perspektiv. LÄS MER

  4. 14. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  5. 15. Data Literacy and young children : Design suggestions for a game intended to teach data literacy to children 8-10 years of age

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Ella Olson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In todays' society, one encounters different visualizations of data on an everyday basis and the ability to understand data has become one of the most sought-after skills on the job market. It is, therefore, no surprise that OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) has included data literacy in their 2030 Learning compass. LÄS MER