Sökning: "New Literacy Studies"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden New Literacy Studies.
21. Vem blir jag här? : Synliggörande av vardagslitteracitet hos ensamkommande unga
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Denna studie undersöker vardagslitteracitet hos ensamkommande unga asylsökandesom studerar på allmänkurs vid en folkhögskola. Deras studier bedrivs på grundskoleochgymnasienivå. Samtliga av de unga är asylsökande med tillfälligt uppehållstillståndvillkorat av deltagande i studier på gymnasienivå. LÄS MER
22. Processkrivning i skrivundervisningen – En kvalitativ studie av två lärares undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I uppsatsen redogörs för en kvalitativ studie där data som samlats in under klassrumsobservationer och lärarintervjuer som genomförts med två svensklärare på gymnasiet analyseras. Syftet med undersökningen är att få kunskap om hur processkrivning kan aktualiseras i undervisningen och få insikt om dess fördelar och begränsningar. LÄS MER
23. "Can’t anyone just do it for me?!" : A qualitative study of 10 women’s views on investments and robo-advisory
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Robo-advisory is a new service in the financial market and is designed to support financial decisions. Previous researches show that attitudes toward robo-advisory are an important aspect of their acceptance, and therefore this study is designed to investigate how the attitudes to robo-advisory is affected by five chosen factors. LÄS MER
24. ”Läsförståelse är nyckeln i alla ämnen” : En kvalitativ studie om hur lärare i grundskolans årskurs 1–3 beskriver sin undervisning i läsförståelse utifrån de didaktiska frågorna vad, hur och varför
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Enligt rapporter från Progress in Reading Literacy Studies [PIRLS] har de svenska elevernas förmåga att läsa och förstå text försämrats sedan 2001. Resultatet från 2016 visar dock en ökad förmåga hos eleverna. Aktuell forskning visar på vikten av att lärare undervisar i läsförståelse. LÄS MER
25. Läslyftet, läsloggen och läraren. En fallstudie om lärares syn på läsloggen som undervisningsmetod i kontexten av Läslyftet
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The object of this study is the reading log that has been issued by the Swedish National Agency for Education’s teachers’ in-service training, The Literacy Boost or Läslyftet. The in-service training programme has been broken down into different modules, and the focus of this study is the reading log that has been addressed by a section of one of the modules. LÄS MER