Sökning: "New Literacy Studies"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden New Literacy Studies.

  1. 21. Vem blir jag här? : Synliggörande av vardagslitteracitet hos ensamkommande unga

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ina Alm; [2020]
    Nyckelord :discourse; unaccompanied minors; multilingual; identity; literacy; diskurs; ensamkommande unga; flerspråkighet; identitet; litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vardagslitteracitet hos ensamkommande unga asylsökandesom studerar på allmänkurs vid en folkhögskola. Deras studier bedrivs på grundskoleochgymnasienivå. Samtliga av de unga är asylsökande med tillfälligt uppehållstillståndvillkorat av deltagande i studier på gymnasienivå. LÄS MER

  2. 22. Processkrivning i skrivundervisningen – En kvalitativ studie av två lärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Nordkvist; [2020]
    Nyckelord :Processkrivning; processinriktad skrivundervisning; det sociokulturella perspektivet; new literacy studies; skrivundervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : I uppsatsen redogörs för en kvalitativ studie där data som samlats in under klassrumsobservationer och lärarintervjuer som genomförts med två svensklärare på gymnasiet analyseras. Syftet med undersökningen är att få kunskap om hur processkrivning kan aktualiseras i undervisningen och få insikt om dess fördelar och begränsningar. LÄS MER

  3. 23. "Can’t anyone just do it for me?!" : A qualitative study of 10 women’s views on investments and robo-advisory

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tom Cevey; Emma Ojala Burman; [2019]
    Nyckelord :Robo-advisor; financial literacy; investment; technology adoption;

    Sammanfattning : Robo-advisory is a new service in the financial market and is designed to support financial decisions. Previous researches show that attitudes toward robo-advisory are an important aspect of their acceptance, and therefore this study is designed to investigate how the attitudes to robo-advisory is affected by five chosen factors. LÄS MER

  4. 24. ”Läsförståelse är nyckeln i alla ämnen” : En kvalitativ studie om hur lärare i grundskolans årskurs 1–3 beskriver sin undervisning i läsförståelse utifrån de didaktiska frågorna vad, hur och varför

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emma Johansson; [2019]
    Nyckelord :Grades 1-3; reading comprehension; reading strategies; teaching; common learning; Årskurs 1–3; läsförståelse; läsförståelsestrategier; undervisning; gemensamt lärande;

    Sammanfattning : Enligt rapporter från Progress in Reading Literacy Studies [PIRLS] har de svenska elevernas för­måga att läsa och förstå text försämrats sedan 2001. Resultatet från 2016 visar dock en ökad förmåga hos eleverna. Aktuell forskning visar på vikten av att lärare undervisar i läsförståelse. LÄS MER

  5. 25. Läslyftet, läsloggen och läraren. En fallstudie om lärares syn på läsloggen som undervisningsmetod i kontexten av Läslyftet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nichola Oades; [2019]
    Nyckelord :reading log; reflection; social development theory; reader-response criticism; discussion; the extended concept of text; formative assessment; efferent and aesthetic reading;

    Sammanfattning : The object of this study is the reading log that has been issued by the Swedish National Agency for Education’s teachers’ in-service training, The Literacy Boost or Läslyftet. The in-service training programme has been broken down into different modules, and the focus of this study is the reading log that has been addressed by a section of one of the modules. LÄS MER