Sökning: "Olga Larsson"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Olga Larsson.
1. Mentoring as leadership and career development in Swedish companies : An exploratory study
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : The aim for this study is to investigate what mentees find positive the process of their mentorship as well as what skills they consider them to have gained. It should all be seen from the mentee perspective. LÄS MER
2. Hälsa trots sjukdom : Om att leva med hemodialys i hemmet. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Hemodialys är en livsuppehållande behandling för människor med kronisk njursvikt. Men behandlingen påverkar människans livssituation med till exempel begränsad frihet, känsla av bundenhet till dialysmaskinen och känsla av beroende från vårdpersonal. LÄS MER
3. To Work Quitely in the Classroom- The verbal interaction as a tool in teaching
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt pedagoger använder det verbala samspelet som verktyg i sin undervisning med utgångspunkt i dialoger. Olga Dysthe och Lev Semjonovitj Vygotskij som är två forskare, betonar båda vikten av dialogens förekomst i klassrummet. LÄS MER
4. Sjuksköterskors upplevelser av omvårdnad av patienter med hepatit C.
Kandidat-uppsats, Institutionen för vård och naturSammanfattning : Den vanligaste formen av hepatit som förekommer i Sverige är hepatit C. Människor som har hepatit C virus i blodet kan ofta vara missbrukare. Detta ger upphov till fördomar som oftast har negativ påverkan på både vårdpersonal och patienter samt försämrar omvårdnadskvaliteten. Hepatit C är en allvarig sjukdom. LÄS MER
5. Det goda samtalets betydelse för lärande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen bygger på några teoretiska perspektiv om samtalets betydelse för lärande och framställs här som betydelsefullt såväl för lärande som för utveckling och etablering av demokrati. Sammanfattningsvis handlar det om att individer med hjälp av samtal görs delaktiga i en lärandeprocess. LÄS MER