Sökning: "Paratext"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade ordet Paratext.

  1. 16. Den fantastiska peritexten : en undersökning av paratextens användbarhet vid fastställandet av målgruppstillhörighet inom fantasylitteraturen

    Master-uppsats,

    Författare :Sofi Larsson; [2021]
    Nyckelord :Paratext; peritext; informationssök; bildanalys;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate the extent to which a book’s peritext can be used to determine which age-group a book is best suited for. This in the hopes of finding a useful complement to the bibliographic information that is usually used for information retrieval, a complement that can simplify the process by adding more subject signifiers to an information retrieval system’s repertoire. LÄS MER

  2. 17. Sätt punkt för trasiga texter : Hur myndigheter på ett formaliserat sätt och med hjälp av klarspråk samt bild och text i samverkan, kan bidra till attraktiva och trovärdiga rekryteringsannonser.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Therése Norén; [2020]
    Nyckelord :Rekryteringstexter; rekryteringsannonser; klarspråk; bild; text; bildtext; paratext; punktlista; ledtrådsstrukturer; rekryteringskonsulter; jobbsökare; skrivprocess; textdesign.;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete har jag studerat hur myndigheter kan utveckla och förbättra sina rekryteringstexter i syfte att dessa ska attrahera målgruppen jobbsökare i så hög grad som möjligt. I studien har jag använt tre olika metoder: textanalys, enkät och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Omslagets litterära funktion : En studie gällande elevers tolkningar av skönlitterära bokomslag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Block; [2020]
    Nyckelord :paratext; omslagsbild; barnlitteratur; lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Ordlöv och barrbokstäver : Mening och materialitet i fyra bilderböcker från 00- och 10-tal

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sarah Nordgren; [2020]
    Nyckelord :Meaning; Materiality; Picture books; Performativity; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och Gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotics; Diffraction; Picture; Text; Paratext; Mimesis; Picture book theory; Iconicity; Reader; Mening; Materialitet; Bilderböcker; Performativitet; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotik; Diffraktion; Bild; Text; Paratext; Mimesis; Bilderboksteori; Ikonicitet; Läsare;

    Sammanfattning : This essay aims to understand how meaning and materiality work in four picture books from the 00s and 10s; Gittan och gråvargarna by Pija Lindenbaum, I skogen by Eva Lindström, Vem ser Dim? by Maria Nilsson Thore and Vi blåste bort ibland by Viveka Sjögren. The essay uses two theoretical works about picture books: Bilderbokens pusselbitar by Maria Nikolajeva and Modernismens bilder – Den moderna bilderboken i Norden by Elina Druker. LÄS MER

  5. 20. Choosing audiobooks : Storytel users’ selection of audiobooks

    Master-uppsats,

    Författare :Alexandra Melander; [2020]
    Nyckelord :Digital audiobooks; streaming subscription service; book selection; book search; relevance aspects; paratext; search strategies;

    Sammanfattning : The main objective for this study was to explore Storytel users’ selection of audiobooks to examine what search strategies and relevance aspects emerge in the relation to a digital book streaming service mobile application, and to examine how this application aids and influences its users in the search and selection of audiobooks. With the help of previous research on book selection and the concepts of search strategies and tactics, as well as the user-centered perspective on relevance and the concept of the digital paratext, five interviews with audiobook readers were analysed. LÄS MER