Sökning: "Pedagogers syn på matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Pedagogers syn på matematik.

  1. 1. Några pedagogers uppfattningar om anpassningar i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Bengtsson; Sylvia Sörliden; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bengtsson, Malin och Sörliden, Sylvia (2022). Några pedagogers uppfattningar om anpassningar i matematikundervisning. Speciallärarprogrammet Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 2. Räkna med barnen i den digitala världen : En intervjustudie om hur UR:s utbud kring matematik används av pedagoger i undervisningen med barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Jonsson; Amanda Bogdanovski; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Matematik; Digitalisering; Handledning; UR; Socialsemiotik; Tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks det hur pedagoger kan använda Utbildningsradions (UR) som ären gratistjänst i lärande syfte. Vi har intervjuat pedagoger i vilken utsträckning de har fått stöd av UR:s utbud i matematik för att kunna stötta barnen och få mer förståelse för matematik genom digitala verktyg eller de hinder som kan uppstå i barnens matematiska lärande. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet inom skolverksamheten : En undersökning om pedagogers syn på fysisk aktivitet i skolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jackie Mclellan; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; lektionsplanering; lärande; skolans tidiga år.;

    Sammanfattning : Examensarbetet inriktar sig mot fysisk aktivitet och hur pedagoger i årskurserna 1-3 implementerar rörelse i sin undervisning. Syftet med studien är att belysa hur pedagoger arbetar med fysisk aktivitet samt hur en lektionsplanering skulle kunna utformas för att införa mer daglig fysisk aktivitet i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers arbete kring Gelman och Gallistels fem principer : En observationsstudie om pedagogers stöttning i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Angelica Nyström; [2017]
    Nyckelord :barns lärande; pedagogers roll; pedagogiskt material; Gelman och Gallistels fem principer.;

    Sammanfattning : Det är viktigt att barn får en lustfylld och positiv syn på matematik. Därför är det viktigt att arbeta med matematik redan från tidig ålder så att den kunskapen följer med dem i deras fortsatta liv. Matematik innefattar mycket och därför har jag valt att fokusera på ett område som jag inte har mycket kunskap om. LÄS MER

  5. 5. Synliggörandet av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Klevenborn; Emilie Paaso; [2017]
    Nyckelord :Förskola; matematik; synliggöra; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER