Sökning: "Pedagogers tankar om lek i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Pedagogers tankar om lek i förskolan.
1. Tydliga ramar, varma kramar : en studie kring pedagogers kunskaper om anknytning i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I vår studie har vi haft som syfte att undersöka hur pedagogernas kunskaper om anknytning påverkar deras närvaro och förhållningssätt i den fria leken. Tidigare forskning har visat att pedagogernas närvaro i den fria leken påverkar barnets anknytning till sekundära omsorgspersoner, som till exempel i förskolan. LÄS MER
2. En kvalitativ studie om faktorer som leder till att lek inte fungerar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöker vi vilka faktorer som påverkar varför barn inte får leken att fungera samt hur pedagoger i förskolan stöttar barn i leken. Syftet med studien är att synliggöra olika orsaker som leder till att barn inte får leken att fungera samt hur pedagoger går tillväga för att stötta dessa barn i leken. LÄS MER
3. Pedagogers uppfattningar om barns språkutveckling genom lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa pedagoger upplevelser och synsätt på hur lek påverkar barnens språkutveckling samt hur pedagoger arbetar med leken för att främja språkutveckling i förskolan. Denna studie utgår från sociokulturellt perspektiv och sociokognitiv teori. LÄS MER
4. Pedagogers utsagor om barns våldslek i förskolan : “Man vill ju inte att det ska vara grabbarna som gör det”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att analysera pedagogers utsagor om våldslek och synliggöra normer om lek i förskolan. Våldslek i denna studie innebär lek med våldsamma inslag som kan finnas i olika typer av lek. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer, där åtta respondenter från Mellansverige deltog. LÄS MER
5. ”Ett verktyg med många möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till samt arbete med lärplattan i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Digitala verktyg har sedan 1 juli 2019 skrivits in som en obligatorisk del i förskolan. Tidigare studier framhåller att pedagogers inställningar till digitala verktyg påverkar både om och hur verktygen implementeras i verksamheten. LÄS MER