Sökning: "Pedagogik historik"
Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden Pedagogik historik.
16. "Man är ju olika med vissa personer" : En kvalitativ studie kring barns upplevelse av, och syn på popularitet och status
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Berg, Annette & Lovereus, Madelene (2010): " Man är ju olika med vissa personer. En kvalitativ studie kring barns upplevelse av och syn på popularitet och status. Examensarbete i pedagogik. Lärarprogrammet. LÄS MER
17. Först trampar jag en, sen trampar jag två, sen kan jag : Förskolebarns lärande i utomhusmiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund: Vi är speciellt intresserade av utomhuslek och dess möjligheter tillbarns lärande. Vår studie handlar om att ta reda på vad barnen lekerutomhus och hur de lär sig utifrån barnens perspektiv. Bakgrundenbeskriver historik om lärandet och tidigare forskning som förklararbarns perspektiv, lek utomhus och lärandet. LÄS MER
18. Barnboken. Hur används den i förskolan?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Vi är intresserade av hur pedagogerna använder sig av barnboken påförskolan. Därför vill vi höra hur ett antal pedagoger menar att de använder sig av barnboken isin verksamhet. LÄS MER
19. Den åldersintegrerade undervisningens uppgång och fall
M1-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur en övergång, från åldersintegrerad till åldershomogen verksamhet, påverkar undervisningen utifrån pedagogens perspektiv. I litteraturdelen redogörs för den åldersintegrerade undervisningens centrala begrepp, dess historik och vilka olika motiv som föranlett dess uppkomst. LÄS MER
20. Är ditt barn kontrollerat?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Utgångspunkten och syftet med uppsatsen har varit att ta reda på om och hur individuella utvecklingsplaner används i förskolan. Vi använde oss av följande frågeställningar: Hur uppfattar pedagogerna de individuella utvecklingsplanerna? Hur används individuella utvecklingsplaner på de förskolor där informanterna arbetar? Vilka styrkor respektive brister ger informanterna uttryck för gällande arbetet med individuella utvecklingsplaner? Som referensram används historik, begreppet individuell utvecklingsplan förklaras, Gesells självregleringsschema, Malaguzzis filosofi och ett exempel på hur en individuell utvecklingsplan kan se ut. LÄS MER