Sökning: "Pedagogik historik"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden Pedagogik historik.

  1. 16. "Man är ju olika med vissa personer" : En kvalitativ studie kring barns upplevelse av, och syn på popularitet och status

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Madelene Lovereus; Anette Berg; [2010]
    Nyckelord :Nyckelord: beteende; etnografi; kläder; maktkamp; popularitet; prestationer; prylar; status; utseende;

    Sammanfattning : Berg, Annette & Lovereus, Madelene (2010): " Man är ju olika med vissa personer. En kvalitativ studie kring barns upplevelse av och syn på popularitet och status. Examensarbete i pedagogik. Lärarprogrammet. LÄS MER

  2. 17. Först trampar jag en, sen trampar jag två, sen kan jag : Förskolebarns lärande i utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Marita Drotz Lundin; Helen Norman; Charlotta Stockedahl; [2010]
    Nyckelord :lek; utelek; barns perspektiv; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi är speciellt intresserade av utomhuslek och dess möjligheter tillbarns lärande. Vår studie handlar om att ta reda på vad barnen lekerutomhus och hur de lär sig utifrån barnens perspektiv. Bakgrundenbeskriver historik om lärandet och tidigare forskning som förklararbarns perspektiv, lek utomhus och lärandet. LÄS MER

  3. 18. Barnboken. Hur används den i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Petra Engelin Johansson; Lisbeth Wangvald; [2009]
    Nyckelord :barnbok; lärande; pedagoger; bilderböcker;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Vi är intresserade av hur pedagogerna använder sig av barnboken påförskolan. Därför vill vi höra hur ett antal pedagoger menar att de använder sig av barnboken isin verksamhet. LÄS MER

  4. 19. Den åldersintegrerade undervisningens uppgång och fall

    M1-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Jeanette Hansson; Jennie Koskela; [2009]
    Nyckelord :åldersblandad klass; åldersintegrerad klass; åldershomogen klass; åldersindelad klass; åldersintegrerad undervisning; årskurslös undervisning; årskursindelad undervisning och åldershomogen undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur en övergång, från åldersintegrerad till åldershomogen verksamhet, påverkar undervisningen utifrån pedagogens perspektiv. I litteraturdelen redogörs för den åldersintegrerade undervisningens centrala begrepp, dess historik och vilka olika motiv som föranlett dess uppkomst. LÄS MER

  5. 20. Är ditt barn kontrollerat?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Fredriksson; Petra Håkansson; [2008]
    Nyckelord :Förskola; Individuella utvecklingsplaner; Pedagoger; Pedagogik;

    Sammanfattning : Utgångspunkten och syftet med uppsatsen har varit att ta reda på om och hur individuella utvecklingsplaner används i förskolan. Vi använde oss av följande frågeställningar: Hur uppfattar pedagogerna de individuella utvecklingsplanerna? Hur används individuella utvecklingsplaner på de förskolor där informanterna arbetar? Vilka styrkor respektive brister ger informanterna uttryck för gällande arbetet med individuella utvecklingsplaner? Som referensram används historik, begreppet individuell utvecklingsplan förklaras, Gesells självregleringsschema, Malaguzzis filosofi och ett exempel på hur en individuell utvecklingsplan kan se ut. LÄS MER