Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Medelklass och miljöaktivist? : Hur politiska sympatier och social klass relaterar till individers värdering av miljöfrågor.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Sahlin; Cecilia Wahlgren; [2020]
    Nyckelord :Miljösociologi; attityder; politiska sympatier; social klass.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för vilka individer som värderar miljöfrågor högt. En fördjupad kunskap om skillnader i miljöattityder mellan olika individer kan användas för att främja stöd för en miljövänlig politik, vilket i sin tur kan främja utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. LÄS MER

  2. 2. Rum för barn - reklam för vem?

    L2-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Matilda Cervin; Elin Jakobsson; Lena Norlén; Anna Sahlin; [2007]
    Nyckelord :ekonomi; kultur; Bourdieu; Kotler; sponsring; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka huruvida problematiken i förhållandet mellan kultur och näringsliv spelar in i frågan om reklam ska få synas i kulturella verksamheter och i sådana fall i vilken utsträckning? I uppsatsen har denna problematik konkretiserats genom en undersökning av sponsringen/samarbetet mellan Åhléns och ”Rum för barn”. Svårigheten ligger i den tradition som sedan länge funnits inom kulturen där ekonomin och kulturen setts som två från varandra vitt skilda poler. LÄS MER