Sökning: "Pluralistic"

Visar resultat 1 - 5 av 165 uppsatser innehållade ordet Pluralistic.

  1. 1. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonasson; Lisa Tassemeier; [2024]
    Nyckelord :religionskunskap; kooperativt lärande; pluralistiskt samhälle; skola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER

  2. 2. Governing through freedom and responsibility: A qualitative study examining the expression of neoliberal governmentality in strategies concerning Swedish foreign development aid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Kajsa Sund; [2023-10-26]
    Nyckelord :development; Swedish aid; SIDA; governmentality; neoliberal governmentality; Micheal Foucault; Global studies;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate exercises of power in Swedish foreign development aid, ultimately answering the question of how aid is governed. This is done by conducting an abductive qualitative content analysis exploring four actor-focused aid strategies guiding The Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA). LÄS MER

  3. 3. Demokrati i Rörelse : En retorisk-ekologisk analys av retoriseringen av den israeliska regeringens förslag att minska Högsta domstolens inflytande över israelisk politik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Aron Skytén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis examines the ongoing protests in Israel against the proposed judicial overhaul, which seeks to curtail the Supreme Court's power to overrule and veto parliamentary decision-making. By employing theories of rhetorical ecology, rhetorization, and ideographs, this study presents a novel method called "ideographic tracking," derived in part from Laurie E. LÄS MER

  4. 4. Det folkrättsliga skyddet av barns rätt till frihet från våld och skadliga sedvänjor : Skyddas barn på olika kontinenter olika väl?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rosenquist Emilia; [2023]
    Nyckelord :barns rättigheter; barnets rättigheter; mänskliga rättigheter; barnkonventionen; barnrättskommittén; regionala människorättssystem; afrikanska barnrättsstadgan; kroppslig bestraffning; kroppslig bestraffning av barn; barnäktenskap; våld mot barn;

    Sammanfattning : Violence and other harmful practices start early in children’s lives and take place in environments designed to ensure safety. In Africa, 40 percent of all girls are married before their 18th birthday and two out of three children in Latin America and the Caribbean are regularly subjected to violent discipline at home. LÄS MER

  5. 5. Lärande för hållbar utveckling : Syn på hållbar utveckling i teknik och fysik undervisningen i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Abir Hanna; Raghda Alsabie; [2023]
    Nyckelord :teaching for sustainable development; teaching traditions; fact-based; normative; pluralistic; critical thinking.; undervisning för hållbar utveckling; undervisningstraditioner; faktabaserad; normativ; pluralistisk; kritiskt tänkande.;

    Sammanfattning : I denna undersökning har sju lärare som undervisar i teknik- och fysikämnena i årskurs 7-9 intervjuats i syfte att undersöka deras syn på lärande för hållbar utveckling inom sina ämnen. Frågorna som ställts i uppsatsen har haft för avsikt att ge insikt om vilka faktorer som påverkar hur hållbar utveckling implementeras i skolämnen. LÄS MER