Sökning: "Reggio Emilia-filosofi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia-filosofi.

  1. 1. Reggio Emilia-filosofi i skolan - ett slags diskursivt dilemma

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jonas Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; ateljé; estetik; diskurs; tolkningsrepertoarer;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att undersöka pedagogers samtal och utsagor kringestetiska arbetsformer och ämnesöverskridande arbetsområden i relation till utformandet av en”öppen ateljé” på skolan. Frågorna jag ställde mig var; Hur legitimerar pedagoger behovet aven ”öppen ateljé” på skolan? Vilka samband ser pedagoger mellan lärmiljöers utformning ochvilka läraktiviteter som kommer till uttryck? Vilka tolkningsrepertoarer om lärande ochlärmiljöer kommer till uttryck i dessa sammanhang och hur kan de förstås ur ett makt- ochkontrollperspektiv? Jag valde en kvalitativ metod med en diskursanalytisk ansats, som byggdepå fokusgruppssamtal genomförda på en mindre fristående F-9 skola i norra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Förskolerum : Pedagogers utsagor kring inomhusmiljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Siljeholm; [2015]
    Nyckelord :Reggio Emilia filosofi; pedagogiska miljöer; Foucault; diskursanalys; barnsyn;

    Sammanfattning : Inom Reggio Emilia pedagogiken ses miljön på förskolorna som en tredje pedagog och man lägger stor vikt vid hur denna ska utformas. Studiens syfte var att undersöka hur detta omsätts i praktiken genom att analysera hur pedagoger på Reggio Emilia inspirerade förskolor pratar om inomhusmiljöns utformning och användning. LÄS MER

  3. 3. Bildskapande i förskolemiljö - Art in preschool environment

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iwona Sadokierska; Fanny Stålnäbb; [2014]
    Nyckelord :bildskapande; förskola; material; utveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka och synliggöra hur det arbetas med tvådimensionellt bildskapande. Vi har för avsikt att utforska vad barn och pedagoger säger om bildskapandet på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER

  5. 5. Pedagogen och leken i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maral Mousapour; Anna Sörlin Fransson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egendelaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor.Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken? . Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan? 3. LÄS MER