Sökning: "Reiss"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet Reiss.

  1. 1. Étude sur les procédés traductologiques de termes spécialisés dans un document de la police judiciaire dans une perspective fonctionnaliste et stylistique  : Traduction d’un guide de prévention contre les arnaques du français au suédois

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Eva Lönn; [2023]
    Nyckelord :Termes spécialisés; stylistique; type de texte; fonctionnaliste; skopos; procédé de traduction; sous-compétence documentaire; documentation parallèle; emprunt;

    Sammanfattning : The aim of this work was to analyze the technical terms in our translation from French to Swedish of a French national police publication, Guide de prévention contre les arnaques (2022), from a functionalist and stylistic perspective, based on Reiss & Vermeer's (1977/2013) theories of text type and the formulation of the purpose (skopos) of the translation. The technical terms consisted of synonymous terms representing the basic theme of the text, terms of English origin and acronyms. LÄS MER

  2. 2. Étude sur les procédés traductologiques de termes spécialisés dans un document de la police judiciaire dans une perspective fonctionnaliste et stylistique : Traduction d’un guide de prévention contre les arnaques du français au suédois

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Eva Lönn; [2023]
    Nyckelord :Termes spécialisés; stylistique; type de texte; fonctionnaliste; skopos; procédé de traduction; sous-compétence documentaire; documentation parallèle; emprunt;

    Sammanfattning : The aim of this work was to analyze the technical terms in our translation from French to Swedish of a French national police publication, Guide de prévention contre les arnaques (2022), from a functionalist and stylistic perspective, based on Reiss & Vermeer's (1977/2013) theories of text type and the formulation of the purpose (skopos) of the translation. The technical terms consisted of synonymous terms representing the basic theme of the text, terms of English origin and acronyms. LÄS MER

  3. 3. Elevers förflyttningar före och efter idrottslektioner – mer än bara förflyttningar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Andreas Isaksson; [2023]
    Nyckelord :förflyttningar; Idrott och hälsa; kunskapsutveckling; relationer; välmående;

    Sammanfattning : På platser utanför de formella undervisningssituationerna har skolan inte alltid insyn i de kunskaper och värderingar som förmedlas, eftersom skolpersonal inte alltid är närvarande. Sådana platser kan vara de förflyttningar och övergångar som eleverna gör mellan olika platser i samband med idrottslektioner. LÄS MER

  4. 4. Traduire l’économie : Une approche fonctionnaliste à la traduction de textes sur l’économie pour les étudiants en 2022

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Julia Borzasi Dull; [2022]
    Nyckelord :Functional translation theories; intertextuality; cultural words; anglicisms; French;

    Sammanfattning : This paper analyses cultural factors in translation from French to Swedish of four articles about economic theory for a non-specialized audience. The base hypothesis is that given the content of the articles (basic theories in Economics, such as monopolies, game theory and price discrimination) and the similarity of readers of both source and target texts (non-specialized audiences, e. LÄS MER

  5. 5. Las imágenes en el aula de ELE : Un estudio de intervención sobre el uso de imágenes mentales como un complemento para recordar las oraciones que ejemplifican una regla gramatical.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Rickie Wilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :ELE; grammar; mnemonics; images; ELE; gramática; mnemotecnia; imágenes;

    Sammanfattning : En el presente trabajo se ha indagado en las opiniones de los alumnos acerca de adquirir reglas gramaticales en el aula de ELE con el uso de mnemotecnia (imágenes mentales). Hoy en día muchos alumnos en la escuela sueca aprenden de manera diferente y usan estrategias diferentes para aprender reglas gramaticales y palabras, por ejemplo, las estrategias visuales, auditivas, quinésicas, táctiles (Reiss, 1987). LÄS MER