Sökning: "Relationell pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden Relationell pedagogik.

  1. 1. i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-­‐6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Magdalena Norén; [2019-03-11]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; relationskompetens; lärar-elev-relationen; relationsarbete; lärares egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga enförståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftetanvänds följande frågeställningar:• Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd?• Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever?• På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevensutveckling?Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer somdatainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Relationen mellan lärare och elev – en intervjustudie om mellanstadielärares relationsarbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Reyman; [2019-03-11]
    Nyckelord :relationer; relationell pedagogik; medvetenhet; lärande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker sju lärares uppfattningar om relationen mellan lärare och elev samt vilka effekter relationen kan få på undervisningen. Insamlandet av det empiriska underlaget har skett via sju semi-strukturerade intervjuer med sju verksamma lärare på mellanstadiet. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar pedagogernas förhållningssätt och relationer barnens/ elevernas beteende och inlärning?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Srdjan Valka; [2019]
    Nyckelord :förhållningssätt; lärare; pedagogiska miljöer; relationell pedagogik relationellt perspektiv; skicklig lärare.;

    Sammanfattning : Abstrakt Valka, Srdjan (2019). Hur påverkar pedagogernas förhållningssätt och relationer barnens/ elevernas beteende och inlärning? (How do educators' attitudes and relationships affect children’s and students' behavior and learning?) Specialpedagogexamen, Institution för Skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  4. 4. "Vi räcker ju inte till, hur ska vi kunna göra det?" : Förskollärares resonemang om barns möjlighet till samspel och relationsskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Sofie Hiller; Ida Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; utbildning; relationer; mänskliga möten; samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att lyfta fram och problematisera förskollärares resonemang om barn och alla barns möjligheter till relationsskapande och samspel med förskollärare i förskolan. För att svara an på studiens syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Hur resonerar förskollärarna om barns möjlighet till relationsskapande med förskollärare i förskolan? Vilken syn på barn framträder i förskollärarnas resonemang?   Vår studie har utgått från en relationell pedagogik som har hjälpt oss att rikta blicken mot möten och relationer samt vad som kommuniceras för att svara an på vårt syfte samt frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. ETT SPECIALPEDAGOGISKT PERSPEKTIV PÅ HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETEEn intervjustudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Carina Norman; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elevhälsoteamet med fokus på specialpedagogen och specialläraren arbetade hälsofrämjande och förebyggande för att alla elever skulle nå de övergripande målen och kunskapskraven i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11) och i Läroplanen för gymnasieskolan 2011, examensmål och gymnasie-gemensamma ämnen (Gy11). Frågeställningarna var hur elevhälsoteamet beskrev samarbetet med lärarna kring hälsofrämjande och förebyggande arbete i elevgrupperna, samt elevhälsoteamets hälsofrämjande och förebyggande arbete. LÄS MER