Sökning: "Reliabilitet i kvalitativ undersökning"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden Reliabilitet i kvalitativ undersökning.

  1. 6. Bedömning av läsförståelse : En kvalitativ undersökning av några lärares förutsättningar och inställningar till bedömning av läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Semerson; Frida Billerud; [2019]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; läsförståelse; reliabilitet; summativ bedömning; validitet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på om några lärare anser att bedömning av läsförståelse har betydelse för elevers läsförståelseutveckling, samt belysa hur lärarna ser på sina förutsättningar att bedöma läsförståelse. Lärarnas tankar om ämnet exponeras genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Penningtvätt : Identifiering och analys av tillämpade metoder för att mäta penningtvätt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johan Rönliden; Adam Andersson; [2014]
    Nyckelord :Penningtvätt; Walkermodellen; Money laundering; Walker model; Two-sector dynamic general equilibrium model; Trade-based money laundering; Två-sektor modell; Handelsbaserad penningtvätt;

    Sammanfattning : Penningtvätt är ett ämne som under de senaste åren fått mycket uppmärksamhet. Nya lagar och regleringar med målsättningen att förebygga och bekämpa penningtvätt har införts. För att uppskatta problemets storlek har ett flertal estimat beräknats med hjälp av olika metoder. LÄS MER

  3. 8. Kanon i skolan : Attityder till kanon och didaktik i skolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Thorell Stårsta; [2014]
    Nyckelord :Litteraturkanon; Skola; Kvalitativ samtalsintervju; Didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att undersöka lärares attityder gällande litteraturkanon och lärares didaktiska synsätt och uppfattningar gällande litteratur. Och om dessa attityder påverkar undervisning och litteratururval. Frågeställningarna har varit: 1. Hur motiverar lärare sina litteratururval till undervisning? 2. LÄS MER

  4. 9. “Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Filippa Krüger; Sofia Estelius; [2014]
    Nyckelord :Matematik; begrepp; språk; kommunikation; lärande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikensspråk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk ochbegrepp. LÄS MER

  5. 10. "Dessutom utför eleven i huvudsak gestaltningen på ett tillfredställande sätt" : En undersökning av Gy11:s riktlinjer för bedömning av dans som konstnärligt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Sara Svensson; [2013]
    Nyckelord :Bedömning; mästarlära; praktisk kunskap; teoretisk kunskap; validitet; reliabilitet.;

    Sammanfattning : Det estetiska programmet med inriktning dans finns på gymnasieskolor runt om i Sverige. Det är ett program som vilar på praktisk kunskap och denna uppsats avser att undersöka om utformningen av riktlinjerna i Gy11:s kursplaner för dans ger tillfredsställande verktyg för god validitet och reliabilitet vid bedömning. LÄS MER