Sökning: "SIOP-modellen"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet SIOP-modellen.

  1. 1. Språkinriktad undervisning : En kvalitativ klassrumsstudie om språkinriktad undervisning i SO för alla elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Maja Svensson; Maria Holmström; [2023]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisning; ämnesbegrepp; vardagsspråk; SIOP-modellen; språklig sårbarhet; sociokulturell teori; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ observationsstudie vars syfte har varit att bidra med kunskap om hur lärare från förskoleklass till och med årskurs 6 arbetar med språket i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena (SO).  Studien utgår från antagandet att språkinriktad undervisning gynnar alla elever. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande undervisning i SO ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Annika Söderlind-Blank; [2012-05-02]
    Nyckelord :Språkutvecklande ämnesundervisning; språk- och ämnesintegrerad undervisning; svenska som andraspråk; SIOP-modellen; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida SO-undervisningen i två niondeklasser är språkutvecklande ur ett andraspråksperspektiv. Jag har använt mig av en kvalitativ metod där jag har kombinerat klassrumsobservationer med semistrukturerade intervjuer med två lärare i SO som arbetar på varsin skola i olika delar av Göteborg. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i flerspråkiga klasser- beskrivning och analys av ett kompetensutvecklingsprojekt Teaching in Multilingual Classrooms: Description and Analysis of a Professional Development Project

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mari Bergqvist; [2008]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; kompetensutveckling; måluppfyllelse; svenska som andraspråk; SIOP-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att ta reda på vilka avtryck ett kompetensutvecklingsprojekt i svenska som andraspråk sätter hos de deltagande lärarna och deras undervisningspraktik. Kompetensutvecklingen genomfördes på en skola där majoriteten av eleverna är flerspråkiga och måluppfyllelsen är låg. LÄS MER