Sökning: "SSNIP-test"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet SSNIP-test.

  1. 1. Att lägga pussel utan alla bitar : En rättslig analys om svårigheterna i att definera en relevant produktmarknad för onlineplattformar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Malmquist; [2022]
    Nyckelord :Marknadsdefinition; relevant marknad; onlineplattformar; SSNIP-test; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning;

    Sammanfattning : Den digitala ekonomin har medfört tillämpningssvårigheter för flera delar av den europe- iska konkurrensrätten, vilket inte minst gäller definitionen av en relevant produktmarknad. Marknadsdefinitionen skapar en ram för den konkurrensrättsliga analysen genom att identifiera dominanta marknadsaktörer. LÄS MER

  2. 2. SSNIP-testet och dess applicerbarhet - En undersökning av när SSNIP-testet är ett adekvat verktyg vid konkurrensrättslig marknadsdefiniering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :William Fagervall; [2020]
    Nyckelord :relevant marknad; SSNIP-test; the hypothetical monopolist test; relevant market; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Economic evidence tools, such as the SSNIP-test, can pose practical problems in competition law since economists have little understanding of the law and lawyers have little understanding of economics. Competition law is characterized by economic evidence because of the economic nature of the subject. LÄS MER

  3. 3. Multiple Sides, Multiple Challenges : The Need for a Uniform Approach in Defining the Relevant Product Market in Abuse of Dominance Cases on Multi-Sided Markets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jacob Giesecke; [2018]
    Nyckelord :Multi-sided markets; multi sided markets; multisided markets; two-sided markets; two sided market; multi-sided platforms; platform; platforms; abuse of a dominant position; google shopping; google search; market definition; relevant product market; google; flersidiga marknader; tvåsidiga marknader; missbruk av dominerande ställning; dominans; marknadsavgränsning; relevant produktmarknad; plattformar; google search; google shopping; google;

    Sammanfattning : The study shows that multi-sided markets pose difficulties when the relevant product market is to be defined. These difficulties pertain to two questions. The first question is whether one or several markets should be defined. In this regard, it is not easy to extract a coherent method from the cases examined. LÄS MER