Sökning: "STRAMA"
Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade ordet STRAMA.
16. Hur hanterar arbetsledare schemaläggning vid flexibel arbetstid utifrån organisationens kompetenskrav?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Forskning visar att genom flexibel arbetstid kan arbetsledare behålla kompetenser. Flexibel arbetstid kan skapa engagemang och bra arbetsförhållanden i verksamheter utifrån medarbetarens enskilda behov och organisationens krav på bemanning. LÄS MER
17. Sjukvårdens kommunikativa kulturkrock : En kvantitativ studie om uppfattad organisationskultur inom slutenvården i Värmlands läns landsting
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Organisationskultur är något som är komplext och svårdefinierat men som likväl har en betydelsefull roll. I nuvarande situation befinner sig sjukvården i en dragkamp mellan olika kulturer då det är en hierarkisk struktur, som idag kräver ett externt, ekonomiskt tänkt och som arbetar för att ge patienter ett värdigt möte. LÄS MER
18. Kommunal budgetering : Budgetuppföljning i Kalmar län
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Det finns flera skäl till att budget används inom kommuner. Dels är den lagstadgad sedan 1862 men budgeten uppfyller även syften som planering, målsättning och styrning. Många offentliga organisationer sätter upp strama budgetar eftersom de kämpar med att minska utgifter. LÄS MER
19. Kamratbedömning och självbedömning i hem- och konsumentkunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera om och hur framförallt kamratbedömning men även självbedömning används i ämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på lärarens inställning. Metoden som används är halvstrukturerade intervjuer och en enkät. LÄS MER
20. Ohälsa och stress i skolan : Elevers upplevelser av bedömning och betyg i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i grundskolan upplever sig stressade på grund av skolans kunskapskrav och omfattande betygskriterier. Syftet med denna undersökning är att ge en bild av hur eleverna uppfattar betyg och bedömning men även att skildra elevernas upplevelser av stress och hur deras hälsa påverkas av den eventuella stress de upplever i grundskolans slutskede. LÄS MER