Sökning: "Samhällskunskap C"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap C.

  1. 11. Skolans demokratiska uppdrag : och gymnasieelevers demokratiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Magdalena Grügiel; [2011]
    Nyckelord :Demokratisk fotsran; Demokratisk kompetens; Samhällskunskap C; Riksdagsvalet 2010; Offentligt etos; Närbyråkrater;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Diskutera tills de lärt sig – om lärares syn på värdegrundsarbete och främlingsfientlighet

    C-uppsats,

    Författare :Henrik Hågård; [2011]
    Nyckelord :värdegrunden; främlingsfientlighet; skolan; Sverig;

    Sammanfattning : SammanfattningI denna studie undersöks hur ett antal gymnasielärare i samhällskunskap ser på och säger sig bedrivavärdegrundsarbete, framförallt med fokus på främlingsfientlighet. Utgångspunkten för detta fokus är den potentiellakonflikten mellan uppdraget att förankra värdegrunden hos eleverna, och samtidigt med demokratiska medel skapastarka självständiga elever. LÄS MER

  3. 13. Karius och Bactus in Cambodia

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Walker; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna uppsats är att synligöra och lyfta fram internationaliseringens plats i undervisningenoch redogöra för vad begreppet internationalisering innebär för undervisningssammanhang samt påvilket sätt det återspeglas i läromedlen.Hur definieras begreppet internationalisering?Vad säger styrdokument om internationalisering?På vilket sätt speglas internationalisering i Läromedlen?Uppsatsens metod är dokumentanalyser. LÄS MER

  4. 14. Postkolonial framställning av Afrika? : Afrika i gymnasiets läroböcker för historia och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Andreas Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Afrika; ideologikritisk textanalys; läroböcker; utbildning; postkolonial teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida läroböcker för samhällskunskap och historia i gymnasiet upprätthåller eller motverkar de konstruktioner som beskriver Afrika som underordnat västvärlden. Detta sker med hjälp av en läromedelsanalys, närmare bestämt en ideologikritisk textanalys, av sex stycken läroböcker för gymnasiets A-kurser i samhällskunskap och historia. LÄS MER

  5. 15. Hur kvinnor och män framställs i gymnasieskolans läroböcker i Samhällskunskap A Kursansvarig institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG

    C-uppsats,

    Författare :Martina Holmstedt; Fredrik Wederbrand; [2010]
    Nyckelord :läroboken; genus kön; jämställdhet; läroplanen; Sa;

    Sammanfattning : ___________________________________________________________________________Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur kvinnor respektive män framställs i gymnasieskolansläroböcker i kursen Samhällskunskap A.De teoretiska utgångspunkterna hämtade sin näring i frågan om hur kön representeras i media. LÄS MER