Sökning: "Samhällskunskap C"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap C.

  1. 6. Mellanbetygens osäkerhet : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares tolkningar av "Tillövervägande del"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Kim Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Grades; grading; social science; teachers; equivalence; legal certanity; equity; Lgy 11; Betyg; betygssättning; samhällskunskap; lärare; likvärdighet; rättssäkerhet; rättvisa; Lgy 11;

    Sammanfattning : In the swedish school system there are five grades: E, D, C, B and A. E, C and A all got explicit criteria for how to get his grades, however the two grades D and B don’t. They are a sort of middle grades with the criterion that the knowledge of the student for the most part fulfill the next grade. LÄS MER

  2. 7. På ett annat sätt : före detta elevers berättelser om sitt filmarbete i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Terrie Warren; [2014]
    Nyckelord :Målrelationell; Relationell; Lärprocess; Socialkonstruktionism; Ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Fokus för den här C-uppsatsen är arbetsmetod och arbetsprocess i den estetiska lärprocessen ur ett ”målrelationellt” perspektiv i vilket målet för elevarbetet ses som en produktion av estetisk praktik och reflektion och där bildspråket fungerar som en pedagogisk funktion vilket bidrar till en förskjutning av synen på hur man lär sig genom relationella möten. Undersökningen utgår från ett ämnesintegrerat filmprojekt mellan samhällskunskap och rörlig bild som jag gjorde med elever på en gymnasieskola 2008. LÄS MER

  3. 8. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER

  4. 9. Grävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.

    C-uppsats,

    Författare :Ulf Abrahamsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; Genusifiering; Läromedel; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder isamhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könenoch på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. LÄS MER

  5. 10. Bildanalys av läroböcker i Samhällskunskap ur ett genusperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Rebecka Brorsson; [2011]
    Nyckelord :Bildanalys Genus Läroböcker Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur män respektive kvinnor representeras på bild i läroböckerför elever i grundskolan, för att se om de lever upp till de mål som den svenska skolan har på att förmedlajämställdhet mellan män och kvinnor.Det är en kvalitativ studie, där jag kritiskt granskat innehållet i bilderna ur två olika läroböcker. LÄS MER