Sökning: "Samhällskunskap C"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap C.

  1. 16. Global arbetsmarknad eller individuellt arbetsliv i läroböckerna? En undersökning av innehåll i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Per Peterson; Fredrik Lindell; [2009-09-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Global arbetsmarknad eller individuellt arbetsliv. En undersökning av innehåll i läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet. Författare: Per Peterson och Fredrik Lindell. Uppdragsgivare: Fackföreningen Unionen. LÄS MER

  2. 17. Natursyn i förändring?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mischa Hayman; Carl-Johan Palmqvist; Tommy Berntsson; [2009]
    Nyckelord :Natursyn; samhällskunskap; läromedelsanalys; dimen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur natursynen i samhällskunskapsböcker för gymnasiet förändratsunder en given tidsperiod. Denna period har på det samhälleliga planet inneburit ett omprövande av människansförhållningssätt till naturen. LÄS MER

  3. 18. Massa, massa, massa ansvar : En intervjustudie kring förberedelsen inför vuxenblivandet,baserad på sex ungdomars röster

    M1-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sura Ahmad; Birgitta Elmér; [2008]
    Nyckelord :vuxenblivandet; vuxenhet; familj; samhällssystemet; traditionen; ungdomar; förberedelse; arbetslivet;

    Sammanfattning :   Denna uppsats bygger på en kvalitativ studie av sex gymnasieelevers tankar kring förberedelsen inför vuxenblivandet samt skolans och familjens vägledande betydelse i denna process. Ungdomarnas verklighet stödjer de senmoderna teorierna om att dagens ungdomar försenas i sitt vuxenblivande i och med att studietiden har förlängts och därmed försenas även inträdet i arbetslivet. LÄS MER

  4. 19. Betygssystemets problematik : Från ett generellt nationellt perspektiv till en lokal empirisk undersökning bland gymnasielärare i Samhällskunskap A

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Karlsson; [2008]
    Nyckelord :betyg; betygssystem; bedömning; formativ bedömning; kunskapssyn; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Med start 1994 infördes ett nytt betygssystem, det vill säga kursplaner, betygskriterier samt riktlinjer för betygsättningen, för såväl grundskolan som gymnasieskolan. Frågor om betyg-sättning har under senare år blivit politiskt högintressanta och många förändringar är nyligen föreslagna eller rent av beslutade i Riksdagen. LÄS MER

  5. 20. Vad ska man lära sig? : En textanalys på kursplanerna Gy -07

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anders Tegerhult; Ellen Isaksson; [2006]
    Nyckelord :Textanalys; kursplaner;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats i pedagogik var att beskriva vad och varför elever lär sig enligt de nya kursplanerna för gymnasieskolan 2007 (Gy -07) i relation till det demokratiuppdrag skolan ges inom ramen för en demokratidiskurs. Vi har i vår studie använt oss av textanalys som metod med de didaktiska huvudfrågorna vad och varför som hjälp. LÄS MER