Sökning: "Samhällskunskap C"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap C.
16. Global arbetsmarknad eller individuellt arbetsliv i läroböckerna? En undersökning av innehåll i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikationSammanfattning : Titel: Global arbetsmarknad eller individuellt arbetsliv. En undersökning av innehåll i läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet. Författare: Per Peterson och Fredrik Lindell. Uppdragsgivare: Fackföreningen Unionen. LÄS MER
17. Natursyn i förändring?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur natursynen i samhällskunskapsböcker för gymnasiet förändratsunder en given tidsperiod. Denna period har på det samhälleliga planet inneburit ett omprövande av människansförhållningssätt till naturen. LÄS MER
18. Massa, massa, massa ansvar : En intervjustudie kring förberedelsen inför vuxenblivandet,baserad på sex ungdomars röster
M1-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats bygger på en kvalitativ studie av sex gymnasieelevers tankar kring förberedelsen inför vuxenblivandet samt skolans och familjens vägledande betydelse i denna process. Ungdomarnas verklighet stödjer de senmoderna teorierna om att dagens ungdomar försenas i sitt vuxenblivande i och med att studietiden har förlängts och därmed försenas även inträdet i arbetslivet. LÄS MER
19. Betygssystemets problematik : Från ett generellt nationellt perspektiv till en lokal empirisk undersökning bland gymnasielärare i Samhällskunskap A
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Med start 1994 infördes ett nytt betygssystem, det vill säga kursplaner, betygskriterier samt riktlinjer för betygsättningen, för såväl grundskolan som gymnasieskolan. Frågor om betyg-sättning har under senare år blivit politiskt högintressanta och många förändringar är nyligen föreslagna eller rent av beslutade i Riksdagen. LÄS MER
20. Vad ska man lära sig? : En textanalys på kursplanerna Gy -07
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna C-uppsats i pedagogik var att beskriva vad och varför elever lär sig enligt de nya kursplanerna för gymnasieskolan 2007 (Gy -07) i relation till det demokratiuppdrag skolan ges inom ramen för en demokratidiskurs. Vi har i vår studie använt oss av textanalys som metod med de didaktiska huvudfrågorna vad och varför som hjälp. LÄS MER