Sökning: "Skrivlärande"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade ordet Skrivlärande.

  1. 11. Läs- och skrivlärande i de tidiga skolåren : Lärares arbete med elever som riskerar att utveckla läs- coh skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Karin Bödecs; [2016]
    Nyckelord :läs- och skrivlärande; läs- och skrivsvårigheter; den närmaste utvecklingszonen; scaffolding; stödinsatser;

    Sammanfattning : The successful development of literacy skills is of great importance to the knowledge development of students in all school subjects. It is vital to identify students who risk literacy difficulties early in order to be able to offer the right support. Early initiatives can have a big impact on studentsʼ continued development. LÄS MER

  2. 12. ”Hur länge får vi skriva” : En studie om att skriva sig till läsning med fokus på elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann-Christin Krigholm; [2016]
    Nyckelord :Write to read WTR-method ; read- and writelearning. digital tools; Att skriva sig till läsning ASL ; Läs- och skrivlärande; digitala verktyg; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Barns läs- och skrivlärande : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Brunke; Petra Nilsson; [2016]
    Nyckelord :pedagoger; uppfattningar; barn; läs- och skrivlärande; förskola;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och skriva är betydelsefullt ur både ett samhälls- och individperspektiv där individens läs- och skrivförmåga kan möjliggöra en förändring av individens livsvillkor i samhället. Eftersom läsning och skrivning är viktigt att möta redan i tidig ålder har förskolan en viktig roll och har betydelse för barns lärande och utveckling inom detta. LÄS MER

  4. 14. Fågel eller undulat? : Analys och tolkning av visuella uttryck i ett nutida läromedel för läs- och skrivlärande undervisning i årkurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elina Åkerstedt; [2016]
    Nyckelord :multimodalitet; meningsskapande; sociosemiotik;

    Sammanfattning : This research paper is based on a multimodal research approach with the objective to examine how the interaction or lack of interaction between text and image in a textbook affect the students’ conceptual understanding and how different types of images offer the students different ways of support in literacy education. Furthermore, the purpose of this research is to examine what kind of prerequisites the students need to be able to interpret the images, in order to deepen and facilitate their sense-making process in the early years of primary school. LÄS MER

  5. 15. Att se möjligheter vid läs- och skrivlärande : pedagogers uppfattning om begreppet språkstörning samt vilka erfarenheter de har av elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Wiberg Martinsson; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivlärande; språklig medvetenhet; språkutveckling; specifika språksvårigheter; språkstörning; SLI Specifik Language Impairment ; integrering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med fokus på språkstörning och läs- och skrivlärande undersöka hur pedagoger ser på begreppet språkstörning, samt vilka erfarenheter de har vid undervisning av elever med språkstörning. Studien handlar om elevens utveckling när de hamnar i den situationen där en eventuell språkstörning kan bli ett hinder i språk-, läs- och skrivlärandet. LÄS MER